Stavanger er et betydelig trafikknutepunkt. Her ender Sørlandsbanen, og herfra går en rekke båtforbindelser nordover til Ryfylke og Haugesundshalvøya. Stavanger lufthavn, Sola med internasjonal lufthavn ligger 13 km sørvest for bysenteret.

Jærbanen har betydelig lokaltrafikk på strekningen Stavanger-Egersund. Det er en rekke daglige avganger fra Stavanger til Kristiansand i tillegg til fem avganger til Oslo. Det foreligger planer om en betydelig økning i antall daglige avganger på Sørlandsbanen. Strekningen Stavanger-Sandnes fikk dobbeltspor i 2009, og ny større godsterminal ble i 2008 etablert ved Ganddal stasjon i Sandnes, rundt 16 km sør for Stavanger sentrum. Det går ekspressbussruter fra Stavanger til Bergen (Kystbussen) og til Kristiansand (Sør-Vestekspressen). Stavanger og omlandet har et tett lokalbussnett.

Tidligere var det tett nett med bilferger og lokalbåtruter til øyene i Boknafjorden. Mange av disse er nedlagt som følge av at det er etablert veiforbindelser til øyene. Stavanger har i dag én bilferge til Ryfylke, til Tau i Strand på Ryfylkeveien (Fv./Rv. 13). Dertil har Stavanger tre hurtigbåtruter til Ryfylke og Haugesundshalvøya, til henholdsvis Sand/Sauda, de sentrale, østre delene av Boknafjorden (Tau, Fister, Judaberg, Hjelmeland, mv.) og til Føresvik/Kopervik/Haugesund. Likeledes går det hurtigbåter til henholdsvis Kvitsøy og Lysebotn; sistnevnte har anløp til en rekke mindre steder langs Lysefjorden, som for en stor del er uten veiforbindelse, og områdene utenfor munningen av denne.

Viktigste veier er E 39 ((Aalborg)–Kristiansand–Stavanger–Bergen–Ålesund–Trondheim) som går i en bue utenom byens sentrale strøk. Både denne og Fv. 44 går sørover til Sandnes. Rv. 509 fører vestover til Madla og over munningen av Hafrsfjord sørover via Tananger og Sola til E 39 i Sandnes. Fra Rv. 509 fører Fv. 510 langs østsiden av Hafrsfjord til Sola. Nord for bysenteret går E 39 i tunnel under Byfjorden fra Mekjarvik i Randaberg via en rekke øyer til Rennesøy (Rennfast) og videre til Finnøy (Finnfast). Fra Rennesøy går E 39 videre via bilferge til Bokn som er landfast med Haugesundshalvøya.

 I veisammenheng merkes det pågående arbeidet (2017) med de undersjøiske veiforbindelsene fra Stavanger henholdsvis østover til Tau i Strand (Ryfast, antatt ferdig 2018/19) og nordover til Bokn og med en sidegren til Kvitsøy (Rogfast; se Rogaland); sistnevnte, som ble vedtatt av Stortinget 2017, er planlagt igangsatt 2017/18 og åpnet 2026/27. De to prosjektene vil få verdens lengste undersjøiske veitunneler.

Havnen har stor innenriks- og utenrikstrafikk; bilferge til Newcastle, faste godsruter til Kontinentet, Storbritannia og Nord-Amerika. Fra Risavika like utenfor i grensen mot Sola går det bilferge til Hirtshals i Danmark. Stavanger Lufthavn Sola har etter Oslo Gardermoen og Bergen Flesland størst trafikk blant Norges lufhavner. Helikopterflyplass på Forus med forbindelse til plattformene i Nordsjøen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.