Ryfast

Riksveg 13 Ryfast er et fergefritt veisamband mellom Ryfylke og Nord-Jæren, mellom ny E39 i Stavanger kommune og dagens riksveg 13 i Strand kommune. Byggestart fant sted høsten 2012, og prosjektet ble delåpnet i desember 2019 ved åpningen av den lengste tunnelen, Ryfylketunnelen, og fullført i februar 2020 ved åpningen av Hundvågtunnelen på Riksvei 13, likeledes Eiganestunnelen på E39.

Formålet med Ryfast er å skape en veiforbindelse mellom Ryfylke og Nord-Jæren som er raskere enn de tidligere hurtigbåt- og fergeforbindelsene, samt bygge ny fastlandsforbindelse mellom Hundvåg og Stavanger sentrum.

Ryfast består av to hovedelementer:

  • Den undersjøiske Ryfylketunnelen på 14,4 kilometer mellom Solbakk i Strand og Hundvåg i Stavanger, som er verdens lengste undersjøiske tunnel. Det dypeste punktet er 292 meter under havoverflaten.
  • Hundvågtunnelen på 5,4 kilometer under Byfjorden mellom Hundvåg og Stavanger.

Prosjektet er også knyttet til veiprosjektet E39 Eiganestunnelen, som er en del av kyststamveien fra Trondheim til Kristiansand.

Prosjektet er omtalt i Nasjonal transportplan 2010–2019.

Kostnaden ved prosjektet, som hovedsakelig blir finansiert med bompenger, er beregnet til 11,6 milliarder kroner for Riksvei 13-delen (2019-tall). I tillegg kommer kostnadene på E39 (Eiganestunnelen).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer (3)

skrev Kjell-Olav Hovde

Hei Alexander. Det er flere artikler i denne kategorien som kunne trenge en oppdatering. Vi jobber med å få på plass en ny fagansvarlig for veitrafikk. Legg gjerne inn et endringsforslag.Beste hilsen Kjell-Olav i redaksjonen

skrev Kjell-Olav Hovde

Hei Alexander. Nå er artikkelen oppdatert. Kjell-Olav

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg