Riksveg 13 Ryfast er en planlagt veiforbindelse mellom ny E39 i Stavanger kommune og dagens riksveg 13 i Strand kommune. Byggestart fant sted høsten 2012, og prosjektet er antatt ferdigstilt i 2018.

Formålet er å lage en forbindelse mellom Ryfylke og Nord-Jæren som er raskere enn dagens hurtigbåt- og fergeforbindelse, samt bygge ny fastlandsforbindelse mellom Hundvåg og Stavanger sentrum.

Ryfast består av to hovedelementer:

  • Den undersjøiske Solbakktunnelen på 14,3 km mellom Solbakk i Strand og Hundvåg i Stavanger, som blir verdens lengste undersjøiske tunnel. Det dypeste punktet blir 290 meter under havoverflaten.
  • Hundvågtunnelen på ca. 4,5 km under Byfjorden mellom Hundvåg og Stavanger.

Prosjektet er også knyttet til veiprosjektet E39 Eiganestunnelen, som er en del av kyststamveien fra Trondheim til Kristiansand.

Vedtak om gjennomføring av prosjektet ble fattet av Stavanger bystyre 8. desember 2008 og av Strand kommunestyre 16. oktober 2008. Prosjektet er omtalt i Nasjonal transportplan 2010–2019.

Kostnaden er beregnet til 5,5 milliarder kroner (2012-tall), som hovedsakelig blir finansiert med bompenger.

Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune, Ryfylkekommunane og Stavanger næringsforening bidrar med til sammen 363 millioner kroner.

I Nasjonal transportplan for 2014 til 2023 er det i tillegg foreslått 500 millioner kroner i statlig bidrag.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

28. juni 2012 skrev Kjell-Olav Hovde

Hei Alexander. Det er flere artikler i denne kategorien som kunne trenge en oppdatering. Vi jobber med å få på plass en ny fagansvarlig for veitrafikk. Legg gjerne inn et endringsforslag.

Beste hilsen Kjell-Olav i redaksjonen

24. september 2012 skrev Kjell-Olav Hovde

Hei Alexander. Nå er artikkelen oppdatert. Kjell-Olav

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.