Sanct Svithun

Sanct Svithun var navn på to hurtigruteskip tilhørende Det Stavangerske Dampskibsselskab, som begge forliste under dramatiske omstendigheter, i henholdsvis 1943 og 1962.

DS Sanct Svithun

Illustrasjon av seilasen og forliset til DS Sanct Svithun ved Stad i 1943.
Forliset av DS Sanct Svithun
Lisens: CC BY SA 3.0

DS Sanct Svithun ble 30. september 1943 senket av britiske fly ved Stad, Stad kommune, Vestland fylke. Skipet ble angrepet på vei sørover av seks britiske bombefly, truffet av en bombe i forkant av skorsteinen og kom i brann. Deretter ble det satt på grunn på Kobbeholmen utenfor Ervik. Folk fra Ervik kom til unnsetning og bidro til å redde 76 passasjerene, mens 47 mistet livet – 35 nordmenn og tolv tyskere.

Ervik kirke ble reist i 1970 som minnekapell over forliset, og skipsklokka henger i kirketårnet. Skipet var bygget i Polen i 1927 og var på 1376 BRT. Lengden var på 71,9 m og bredden 10,7 m, og med 1650 hk hadde det en toppfart på 14 knop. Skipet hadde køyplasser til 182 passasjerer.

MS Sanct Svithun

Illustrasjon av seilasen og forliset til MS Sanct Svithun ved Folla i 1962.
Forliset til MS Sanct Svithun
Lisens: CC BY SA 3.0
Minnebauta over Sanct Svithun-forliset ble reist på Nordøyan i 2002. Bautaen er utformet av billedhugger Harald Wårvik.
Minnebauta
Lisens: CC BY SA 3.0

MS Sanct Svithun grunnstøtte den 21. oktober 1962 ved skjæret Oksen sørvest av Nordøyan fyr i Nærøysund kommune, Trøndelag fylke, og sank i løpet av en drøy time. Skipet hadde da vært ute av kurs i om lag to timer og det ble oppgitt feil posisjon og redningsaksjonen ble igangsatt i feil område. Av de 89 om bord omkom 41 mennesker, 16 av disse var passasjerer. Dette er den største tragedien som har rammet hurtigrutene i fredstid.

Skipet var nordgående fra Trondheim og skulle ha vært i Rørvik klokka 22.00. Skipet grunnstøtte klokka 21.58, over ti nautiske mil ute av kurs. Klokka 01.30 klarte de første overlevende å ta seg frem til fyrvokterboligen ved Nordøyan fyr, og posisjon for forliset blir kjent. Rormannen ble i ettertid feilaktig gjort til syndebukk, men feilnavigeringen skyltes en rekke feilvurderinger både fra los, styrmann og kaptein. Forliset fikk stor betydning for utvikling av nytt maritimt regelverk, blant annet knyttet til brorutiner og loskvalifikasjoner.

Minnesmerke over forliset er satt opp ved Nordøyan fyr. Skipet ble bygget i Italia i 1950 og var på 2095 BRT. Lengden var på 81,6 m og bredden 12,5 m, og med 2500 hk hadde det en toppfart på 17 knop. Skipet hadde køyplasser til 185 passasjerer.

Skipsnavnet Sanct Svithun

Sanct Svithun var erkebiskop i Winchester i England på 800-tallet. Svithun er blant annet skytshelgen for Stavanger domkirke, i byen der rederiet til de to hurtigruteskipene hadde hovedkontor. En skulptur av Sanct Svithun er plassert på kirkens østvegg.

Les mer i Store Norske Leksikon

 Litteratur

  • Kjerstad, Norvald (2017). Fremføring av skip for maritime studier. Fagbokforlaget.

Kommentarer (2)

skrev Yngve Jarslett

Foreslås delt i to artikler

skrev Tor Wisting

Omtalen av Sanct Svithun bør være samlet i en artikkel for å gjøre bruken lettere

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg