. Begrenset gjenbruk

Linköping, svensk industrikonsern grunnlagt i Trollhättan 1937 for å bygge militærfly, begynte etter den annen verdenskrig også bilproduksjon (se Saab). Bilproduksjonen ble utskilt i 1990 og ble et datterselskap av amerikanske General Motors. Bilmerket Saab er nå eid av det kinesiske selskapet NEVS. Saab AB lager nå fly, forsvarselektronikk og missilsystemer, og tok i 2014 over ThyssenKrupp Marine Systems (nå Saab Kockums). Omsetning i 2016 var 28,63 mrd. svenske kr og selskapet hadde 15 465 ansatte per 31. desember 2016. Største eier per 31. mars 2017 var det svenske investeringsselskapet Investor, med 39,5 % av den stemmeberettigede aksjekapitalen.

Saab ble i 1939 slått sammen med ASJA (Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdeling) i Linköping og flyttet sitt hovedkvarter dit. Etter 1945 ble det bygd underjordisk produksjonsanlegg i Linköping, dessuten nye produksjons- og konstruksjonsavdelinger i Linköping, Jönköping, Trollhättan og Göteborg. I 1968 overtok Saab Malmö Flygindustri, og året etter ble Saab AB og lastebilprodusenten Scania-Vabis i Södertälje sammensluttet til Saab-Scania. Personbilproduksjonen ble i 1990 skilt ut som eget selskap (Saab Automobile AB) med General Motors som medeier, fra 2000 heleier. I 1995 ble Saab-Scania splittet i Saab AB og Scania AB. Saab overtok i 1999 forsvarskonsernet Celsius AB (med bl.a. Bofors og eierandeler i Nammo). Senere er deler av Bofors og eierandelen i Nammo solgt.

I 1940-årene leverte selskapet det enmotors bombe- og rekognoseringsflyet Saab 17, det tomotors bombeflyet Saab 18, jagerflyet Saab 21A, som hadde to halebommer og pusherpropell (levert også i jetversjon, Saab 21R), skoleflyet Safir (brukt av Luftforsvaret i Norge 1956–88), og det tomotors passasjerflyet Saab 90 Scandia, brukt av SAS. Saab 29 Tunnan, det første transsoniske jagerfly med tilbakestrøkne vinger i Vest-Europa, fløy første gang i 1948; 661 fly ble levert i seks versjoner. Kampflyet Saab 32 Lansen fløy første gang i 1952, levert i et antall av 456. Jagerflyet Saab 35 Draken fløy første gang i 1955 og kom i tjeneste fra 1959; det ble også anskaffet av det danske flyvåpen; til sammen levert i et antall av 615. Andre typer er skoleflyene Saab 105 og Saab Safari (brukt av Luftforsvaret i Norge fra 1981).

Saab 37 Viggen er et enmotors jetdrevet multirolle-kampfly med STOL-egenskaper; har deltavinger og canardflater. Fløy første gang i 1967 (levert fra 1971). 

Saab 39 Gripen, svensk JAS-fly (jakt, attack, spaning) med 1-2 seter, fjerde generasjons militærfly fra Saab Aerosystems. Beslutning om utvikling ble fattet i 1982, første flygning var i 1988. Flyet kan starte og lande på korte strekninger.

Det 30–37 seters turbopropdrevne passasjerflyet Saab 340, bygd i samarbeid med Fairchild, ble prøvefløyet i 1983. Det noe større Saab 2000 (50 seter) ble prøvefløyet i 1992. I 1997 ble det besluttet at Saab AB fra 1999 skulle stanse produksjonen av sivile fly.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.