. Begrenset gjenbruk

Linköping, svensk industrikonsern grunnlagt i Trollhättan 1937 for å bygge militærfly, begynte etter den annen verdenskrig også bilproduksjon (se Saab). Bilproduksjonen ble utskilt i 1990 og ble et datterselskap av amerikanske General Motors. Bilmerket Saab er nå eid av det kinesiske selskapet NEVS. Saab AB lager nå fly, forsvarselektronikk og missilsystemer, og tok i 2014 over ThyssenKrupp Marine Systems (nå Saab Kockums). Omsetning i 2016 var 28,63 mrd. svenske kr og selskapet hadde 15 465 ansatte per 31. desember 2016. Største eier per 31. mars 2017 var det svenske investeringsselskapet Investor, med 39,5 % av den stemmeberettigede aksjekapitalen.

Saab ble i 1939 slått sammen med ASJA (Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdeling) i Linköping og flyttet sitt hovedkvarter dit. Etter 1945 ble det bygd underjordisk produksjonsanlegg i Linköping, dessuten nye produksjons- og konstruksjonsavdelinger i Linköping, Jönköping, Trollhättan og Göteborg. I 1968 overtok Saab Malmö Flygindustri, og året etter ble Saab AB og lastebilprodusenten Scania-Vabis i Södertälje sammensluttet til Saab-Scania. Personbilproduksjonen ble i 1990 skilt ut som eget selskap (Saab Automobile AB) med General Motors som medeier, fra 2000 heleier. I 1995 ble Saab-Scania splittet i Saab AB og Scania AB. Saab overtok i 1999 forsvarskonsernet Celsius AB (med bl.a. Bofors og eierandeler i Nammo). Senere er deler av Bofors og eierandelen i Nammo solgt.

I 1940-årene leverte selskapet det enmotors bombe- og rekognoseringsflyet Saab 17, det tomotors bombeflyet Saab 18, jagerflyet Saab 21A, som hadde to halebommer og pusherpropell (levert også i jetversjon, Saab 21R), skoleflyet Safir (brukt av Luftforsvaret i Norge 1956–88), og det tomotors passasjerflyet Saab 90 Scandia, brukt av SAS. Saab 29 Tunnan, det første transsoniske jagerfly med tilbakestrøkne vinger i Vest-Europa, fløy første gang i 1948; 661 fly ble levert i seks versjoner. Kampflyet Saab 32 Lansen fløy første gang i 1952, levert i et antall av 456. Jagerflyet Saab 35 Draken fløy første gang i 1955 og kom i tjeneste fra 1959; det ble også anskaffet av det danske flyvåpen; til sammen levert i et antall av 615. Andre typer er skoleflyene Saab 105 og Saab Safari (brukt av Luftforsvaret i Norge fra 1981).

Saab 37 Viggen er et enmotors jetdrevet multirolle-kampfly med STOL-egenskaper; har deltavinger og canardflater. Fløy første gang i 1967 (levert fra 1971). 

Saab 39 Gripen, svensk JAS-fly (jakt, attack, spaning) med 1-2 seter, fjerde generasjons militærfly fra Saab Aerosystems. Beslutning om utvikling ble fattet i 1982, første flygning var i 1988. Flyet kan starte og lande på korte strekninger.

Det 30–37 seters turbopropdrevne passasjerflyet Saab 340, bygd i samarbeid med Fairchild, ble prøvefløyet i 1983. Det noe større Saab 2000 (50 seter) ble prøvefløyet i 1992. I 1997 ble det besluttet at Saab AB fra 1999 skulle stanse produksjonen av sivile fly.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.