Saab 18

Saab 18 er et svenskt tomotors middelstungt bombe- og rekognoseringsfly, brukt av det svenske flyvåpenet under betegnelsene B18, S18 og T18.

Historie

Saab B18A.
San Diego Air and Space Museum. Falt i det fri (Public domain)

Saab 18 fløy første gang 19. juni 1942, og de første B18 ble operative i 1944. I alt ble over 240 fly bygget frem til 1949. De siste B18 ble faset ut i 1958, de siste S18 i 1959.

Varianter besto av bombeflyene B18A som var utstyrt med to Pratt & Whitney Twin Wasp stjernemotorer, hver med en ytelse på 1 065 hk, og B18B som var utstyrt med to Daimler Benz DB605B rekkemotorer, hver med en ytelse på 1 475 hk. S18A var en rekognoseringsvariant utstyrt med radar og kameraer. Og T18B, som var ment å kunne bære en torpedo, var utrustet med to 20 mm maskinkanoner, og kunne istedenfor torpedo utrustes med en 157 mm kanon.

Spesifikasjoner for B18B

Saab B18B.
San Diego Air and Space Museum. Falt i det fri (Public domain)
  • Vingespenn: 17,04 m
  • Lengde: 13,23 m
  • Maksimal startvekt: 8793 kg
  • Toppfart: 570 km/t

Litteratur

  • Saab-Scania AB: The Saab-Scania Story, Streiffert & Co, 1987
  • Anderson, Hans G.: Saab Aircraft since 1937, Conway Maritime Press Ltd, 1989

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg