Saab B 18A
SDASM Archives.

Saab 18 var et svenskt tomotors middelstungt bombe- og rekognoseringsfly, brukt av det svenske flyvåpenet under betegnelsene B18 for bombefly, S18 for rekogonoseringsfly, og T18 for torpedofly.

Historie

Saab 18 fløy første gang 19. juni 1942, og de første B18 ble operative i 1944. I alt ble over 240 fly bygget frem til 1949. De siste B18 ble faset ut i 1958, de siste S18 i 1959.

Varianter besto av bombeflyene B18A som var utstyrt med to Pratt & Whitney Twin Wasp stjernemotorer, hver med en ytelse på 1 065 hestekrefter, og B18B som var utstyrt med to Daimler Benz DB605B rekkemotorer, hver med en ytelse på 1 475 hestekrefter. S18A var en rekognoseringsvariant utstyrt med radar og kameraer. Og T18B, som var ment å kunne bære en torpedo, var utrustet med to 20-mllimeter maskinkanoner, og kunne istedenfor torpedo utrustes med en 157-millimeter kanon.

Spesifikasjoner

  • Vingespenn: 17,04 meter
  • Lengde: 13,23 meter
  • Maksimal startvekt: 8793 kilogram
  • Toppfart: 570 kilometer i timen

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg