Saab 90 Scandia, svensk tomotors passasjerfly, brukt av blant annet SAS.

Scandia ble utviklet av Saab AB, under ledelse av Bror Bjurströmer og Tord Lidmalm, etter avtale med flyselskapet ABA. Prototypen fløy første gang 16. november 1946, regulær ruteflygning med serieproduserte fly i passasjerertrafikk begynte 11. januar 1951 på ruten Oslo-Göteborg-København med SAS. ABA hadde lånt prototypen og brukt den som fraktfly allerede fra 11. desember 1948 på både innenlands og utenlands ruter. I 1951 begynte brasilianske VASP og med regulære ruteflygninger, og i 1957 tok de over hele flåten av Saab Scandia fra SAS. Siste kommersielle flygning var med VASP 22. juli 1969.

I alt ble bare 18 Scandia bygget inkludert prototypen, de siste seks av Fokker etter at produksjonen ble overført dit i 1951 fordi Saab prioriterte jagerflyet J29, åtte levert til ABA og 10 til VASP.

Saab 90A-2 Scandia (prototypen fikk betegnelsen 90A-1) var utstyrt med to Pratt & Whitney R-2180 stjernemotorer med en ytelse på 1800 hk hver og hadde en passasjerkapasitet på enten 24 med tre seter i bredden eller 32 med fire seter i bredden. Vingespenn 27.99 m, lengde 21,29 m, maksimal startvekt 15 966 kg, marsjhastighet 389 km/t ved 10 000 fot (3048 m), rekkevidde opptil 2650 km.

  • Saab-Scania AB: The Saab-Scania Story, Streiffert & Co. 1987
  • Anderson, Hans G.: Saab Aircraft since 1937, Putnam 1989

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.