Saab, tidligere svensk bilprodusent, Saab Automobile AB; erklært konkurs i 2011. Overtatt av det kinesiskeide foretaket NEVS (National Electric Vehicle Sweden) i august 2012, med planer om satsning på elektriske biler.

Bilmerket ble dannet i 1945 av Saab AB (Svenska Aeroplan AB). Den første serieproduserte bilen (Saab 92) ble presentert i 1949 av flyprodusenten Saab AB, etter at prototypen var laget i 1946. Senere kom totaktsmodellene Saab 93 (1955), Saab 95 (1959, stasjonsvogn) og Saab 96 (1960), senere Saab 99 (1967), samt sportsbilen Saab Sonett i flere utgaver. Saab var i 1977 først med turbomotorer i masseproduserte personbiler. De to viktigste modellene fra 1980-årene var mellomklassemodellen 900 og storbilen 9000; fra slutten av 1990-årene erstattet av modellene 9-3 og 9-5. Saab produserte omkring 13 800 personbiler i 2011 før produksjonen ble lagt ned.

Selskapet Saab Automobile AB i Trollhättan ble i 1990 utskilt fra Saab AB og ble til 2000 eid med halvparten hver av Saab-Scania og General Motors, deretter heleid av General Motors. GM solgte selskapet til bilprodusenten Spyker Cars N.V. i 2010. Saab strevde for å unngå konkurs i hele 2011, men erklærte seg selv konkurs i desember 2011 til den svenske retten etter at et kinesisk oppkjøp ble avbrutt av den tidligere eieren General Motors, som ikke ville godta overføringer av patenter og teknologier til kinesiske selskaper.

I august 2012 ble Saab kjøpt opp av NEVS, som vil satse på produksjon av elektriske biler. I 2017 lanserte NEVS den elektrisk drevne 9-3 EV, og har også offentliggjort planer om en elektrisk SUV.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.