Saab 17

Artikkelstart

Saab 17 var et svensk enmotors lett bombefly og rekognoseringsfly. Det var den første flytypen produsert av Saab, og det første svenske serieproduserte flyet som ble konstruert i helmetall.

Historie

Saab B 17A
.
Lisens: CC BY NC ND 2.0

Flytypen ble opprinnelig påbegynt av ASJA under betegnelsen L-10, som ble endret til Saab 17 da ASJA og Saab ble fusjonert i 1939. Prototypen fløy første gang 18. mai 1940, serieproduksjon ble igangsatt i 1941, og i alt 322 Saab 17 ble levert til det svenske flyvåpenet frem til 1944. Varianter inkluderte bombeflyene B 17A, B 17B og B 17C, hvorav den viktigste forskjellen var typen motor, og rekognoseringsvarianten S 17B, som og ble levert som flottørfly under betegnelsen S 17BS. Saab 17 ble utrangert i det svenske flyvåpenet i 1948.

Ved slutten av andre verdenskrig ble 15 Saab B 17C ble overført den Danske brigade i Sverige, og fra 1947 til 1953 ble i alt 47 Saab B 17A overført til det etiopiske flyvåpenet. De sistnevnte ble utrangert som bombefly i 1968, men ble fortsatt brukt i sekundære roller opp på 1970-tallet.

Et avansert bombesikte assistert av en mekanisk datamaskin som ble utviklet for Saab 17, ble senere videreutviklet med en elektromekanisk datamaskin og ble det første systemet som Saab eksporterte. Det ble også produsert på lisens i USA.

Spesifikasjoner

Saab B 17A var utstyrt med en Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp fjortensylindret stjernemotor med en ytelse på 1200 hestkrefter. Flyet var utrustet med tre åttemillimeter mitraljøser og hadde kapasitet for en bombelast opptil 700 kilogram.

  • Vingespenn: 13,70 meter
  • Lengde: 9,80 meter
  • Toppfart: 435 kilometer i timen
  • Rekkevidde: 1800 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg