Saab 17 er et svensk enmotors lett bombefly og rekognoseringsfly. Det var den første flytypen produsert av Saab, og det første svenske serieproduserte fly konstruert i helmetall.

Flytypen ble opprinnelig påbegynt av ASJA under betegnelsen L-10, som ble endret til Saab 17 da ASJA og Saab ble fusjonert i 1939. Prototypen fløy første gang 18. mai 1940, serieproduksjon ble igangsatt i 1941, og i alt 322 Saab 17 ble levert til det svenske flyvåpenet frem til 1944. Varianter inkluderte bombeflyene B 17A, B 17B og B 17C, hvorav den viktigste forskjellen var typen motor, og rekognoseringsvarianten S 17B, som og ble levert som flottørfly under betegnelsen S 17BS. Saab 17 ble utrangert i det svenske flyvåpenet i 1948.

Ved slutten av den andre verdenskrig ble 15 Saab B 17C ble overført den Danske brigade i Sverige, og 1947–53 ble i alt 47 Saab B 17A overført til det etiopiske flyvåpenet. De sistnevnte ble utrangert som bombefly i 1968, men ble fortsatt brukt i sekundære roller opp på 1970-tallet.

Et avansert bombesikte assistert av en mekanisk datamaskin som ble utviklet for Saab 17, ble senere videreutviklet med en elektromekanisk datamaskin og ble det første systemet som Saab eksporterte. Det ble og produsert på lisens i USA.

Saab B 17A var utstyrt med en Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp fjortensylindret stjernemotor med en ytelse på 1200 hk. Det var utrustet med tre 8 mm mitraljøser og hadde kapasitet for en bombelast opptil 700 kg.

  • Vingespenn: 13,70 m
  • Lengde: 9,80 m
  • Toppfart: 435 km/t
  • Rekkevidde 1800 km
  • Saab-Scania AB: The Saab-Scania Story, Streiffert & Co, 1987
  • Anderson, Hans G.: Saab Aircraft since 1937, Putnam Aeronautical Books, London, 1989

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.