De første broderte kvinnebunadene fra Romsdal kom i bruk allerede tidlig på 1900-tallet. De produseres i dag med fire ulike broderimønstre og farger. Tilbehør og til dels fasong kan variere modellene imellom. Men felles for alle er at de er fritt komponert, og har utgangspunkt i gamle broderte liv fra Romsdal. Mali Furunes sto sentralt i utarbeidelsen av flere av bunadene.
Faktaboks
Da Hulda Garborg skrev bok om norske klestradisjoner i 1903, var det rutastakken fra Romsdal hun kjente til. Men da hun noen år senere ble gjort oppmerksom på at det fantes bevart broderte liv fra området, og at lokale krefter lagde bunader med disse som utgangspunkt, oppmuntret hun dette arbeidet. Samtidig degraderte hun rutastakken til hverdagsbunad. Historisk er de broderte livene og rutastakken uttrykk for festklær fra to ulike tidsperioder.
Rødvenbunaden var den første som kom i bruk. Denne bunaden kalles både Rødvenbunad og Lerheimbunad, fordi livet som er utgangspunktet for bunaden, tilhører familien Lerheim og stammer antagelig fra bygda Rødven. Bunaden ble tatt i bruk allerede rundt 1915, da Mammy Lerheim gikk på Amtskulen. Hun fikk lagd kopi av det gamle livet.
I heftet Romsdalsbunaden, som Konrad Nerheim og Maria Øvstedal ga ut i 1926, er det mønster til broderiet fra Rødven. Bunaden har hatt noe ulik utforming opp gjennom tida, og blir i dag hovedsakelig regnet som en familiebunad.
Malobunaden kom i bruk allerede på slutten av 1920-tallet, da Mali Furunes ble tilsatt ved Romsdalsmuseet. Den har utgangspunkt i et brudeliv fra begynnelsen av 1800-tallet. Mali Furunes forteller sjøl om da hun oppdaget brudelivet etter Anne Malo: «Eg vart ståande med det vesle fine plagget i handa og kom i så rar ei stemning. Denne unge Anne Malo som hadde laga brudevesten sin på fjellvidda, kanskje farga saumgarnet i lyng og fjellplanter, sydd vakre voner og tankar inn i dette dyrebare plagget. (...) Her sto eg med grunnlaget til den Romsdalsdrakta eg alltid hadde sakna, No trong eg ikkje gå i Telebunad lenger. Eg kunne lage ein bunad som hadde Romsdalsk rot, bygd på Anne Malos brudeliv.»
Brudelivet etter Anne Malo kom til Romsdalsmuseet sammen med brudekista hennes. Det er tydelig at Anne har hentet inspirasjon til broderiet fra rosemaling på kista. I 1900-tallets bunadskaping har det vært nokså vanlig å hente motiver fra rosemaling og omformet til broderi. Men at denne metoden også er brukt i det gamle folkedraktmaterialet, kjenner vi ikke til fra andre steder enn Romsdal. Det har eksistert ulike varianter av Malobunaden gjennom tida, både når det gjelder fargekombinasjoner og tilbehør.
Vågstrandbunaden er også utarbeidet av Mali Furunes, med utgangspunkt i et gammelt brudeliv fra tida rundt 1800. Navnet Vågstrandbunaden var det Mali Furunes som ga bunaden. Trolig utarbeidet hun bunaden allerede på 1920-tallet.
En vet ikke sikkert hvilket gammelt liv Mali Furunes brukte som utgangspunkt, men mønsteret har fellestrekk både med et liv som er ved Romsdalsmuseet og et liv ved Rødven Museum. Det var trolig det sistnevnte livet som var inspirasjonskilde.
Først var det meininga at dette skulle være en barnebunad, men broderimønsteret ble snart så populært at det ble tatt i bruk til voksne også. Bunaden har hatt varierende farger gjennom tida, og det fins både røde, rustrøde, grønne og blå bunader. Det er også lagd kombinasjoner med rødt liv og blå stakk.
Under andre verdenskrig komponerte Mali Furunes Bolsøybunaden, som er den mest brukte av alle fire variantene. Broderimønsteret på denne bunaden har ikke opphav i konkrete klesplagg eller gjenstander. Men broderimønsteret er i nær slekt med de gamle, broderte livene som fins i Romsdalen. Hun tegnet mønsteret under andre verdenskrig, og den første bunaden ble lagd i 1947. Etter dette arbeidet Mali Furunes videre med mønsteret, og mønsteret har derfor endret seg noe gjennom åra. Etter at Mali Furunes døde i 1968, har en forsøkt å holde mønsteret så nær opptil hennes mal som mulig.
Fargene på bunaden har også variert. Den første bunaden var helt blå, men det er også lagd rustrøde og grønne bunader. I dag lages den som regel med rødt liv og blå stakk. En periode var det to produsenter i Romsdal som leverte denne bunaden, men i dag er det bare Husfliden. I tillegg produseres bunaden hos Heimen Husflid i Oslo.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.