Rutastakken fra Romsdal kan regnes som en av de første lokale bunadene som ble lansert. Hulda Garborg tok i boka Norsk Klædebunad fra 1917 til orde for at en skulle lage bunader med lokalt særpreg. Hun kjente litt til tradisjonen med rutastakk i Romsdal, og foreslo denne som bunad fra distriktet. Etter den tid er bunaden blitt produsert i ulike varianter.
Faktaboks
I tillegg til å skape festbunader hadde Hulda Garborg et ønske om at norske kvinner også til hverdags skulle gå kledd i hjemmelagde klær tuftet på det gamle folkedraktmaterialet. På sine reiser rundt i landet kom hun over mange ulike typer gamle klær, og i Romsdal festet hun seg særlig ved en livkjole i rutet ullverken. Den lånte hun med seg og kledde opp Tilla Valstad i den, og fotografiet av henne ble presentert både i Heimen i 1914 og Norsk Klædebunad i 1917. Hulda Garborg skriver: «I Romsdalen er dei gamle Klædi so vel burtkomne, at eg for nokre Aar sidan reiste heile Dalen nedyvi og fekk ikkje Greie paa anna enn den Livkjolen me her ser Bilæte av. Men den er traust og god, av fint heimevove Verken i vene Fargar.» Hulda Garborg oppfordret romsdalingene til å ta opp igjen livkjolen, og noen gjorde også det.
Men sammenlignet med de broderte festbunadene fikk ikke rutastakken noen stor utbredelse.Da Konrad Nerheim og Maria Øvstedal ga ut boka Romsdalsbunaden i 1926, skrev de at rutastakken ikke var en festbunad, men passet godt til serveringsantrekk på kaffistover og lignende. Dette bidro nok til at den blir regnet som helgedagsbunad eller hverdagsbunad. Den ble lansert med rutet stakk og ensfarget liv i ulldamask, og slik brukes den fortsatt av mange i dag. Men på 1980-tallet satte Romsdalsmuseet i gang et registreringsarbeid av gamle rutastakker for å dokumentere det som fantes bevart, og for å skape nye bunader som var mer i tråd med de gamle plaggene. Av den grunn fins det i dag mange ulike varianter av rutastakkene. Her vil vi i hovedsak presentere bunadene som i dag leveres av Romsdalsmuseet, men under de enkelte plaggdelene vil også noen andre varianter bli kommentert.
Rutastakken regnes av mange som mindre fin enn de broderte bunadene. Egentlig er de bare representanter for festklær fra ulike tidsperioder. Ettersom det er mindre arbeid på en rutastakk enn på en brodert bunad, blir den rimeligere i anskaffelse, og fasongen gjør den også lettere å justere enn de andre bunadene. Derfor brukes rutastakken mye som barnebunad, og som helgedagsbunad.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.