Peter Stamm

Faktaboks

Peter Stamm
Født
1963, Scherzingen, Kanton Thurgau
Død
Peter Stamm av . Gjengitt med tillatelse

Peter Stamm er en sveitsisk tyskspråklig forfatter av romaner, teaterstykker og kortprosa. Han fikk sitt gjennombrudd med romanen Agnes, utgitt 1998.

Biografi

Stamm vokste opp i Weinfelden i kantonen Thurgau. Etter å ha vært lærling i handelsbransjen bodde han en periode i Paris og arbeidet i en bokhandel. Senere tok han artium og studerte blant annet anglistikk og psykologi ved Universitetet i Zürich uten å avlegge avsluttende eksamen. Siden 1990 arbeider Stamm som forfatter og journalist. Han har hatt flere lange utenlandsopphold, blant annet i USA, Storbritannia, Tyskland og i Skandinavia.

Tematikk

"Jeg skriver om mennesker og om forholdet mellom mennesker", slik sammenfatter Peter Stamm essensen i sitt forfatterskap i et intervju med Olga Kasaty. Protagonistene hans er ensomme og isolerte, føler seg fremmedgjort og usikre; deres forsøk på å få kontakt med andre mennesker eller å bryte ut av en monoton hverdag ender imidlertid i de fleste tilfellene med at de kommer tilbake der de var, oppbruddet er mer et hjelpeløst og halvhjertet forsøk enn et reelt oppgjør med eget liv. Tekstene, som er stramt komponerte, har en gjennomgående vemodig undertone, og kan leses som variasjoner over ledetematikken som gjennomsyrer forfatterskapet.

Agnes

Peter Stamms første litterære arbeider var hørespill og satirer (blant annet Schwester Erna 1994, Søster Erna, og Alles über den Mann 1995, Alt om mannen). Gjennombruddet som forfatter fikk han med romanen Agnes (1998, norsk overs. 2010), en bok som gjorde ham kjent også utover det tyskspråklige området. Agnes, som består av 36 korte kapitler, fortelles av en mannlig jeg-forteller, en sveitser som er i Chicago for å samle stoff til en ny bok. I Chicago blir han kjent med en ung kvinne, Agnes, doktorgradsstipendiat i fysikk, og de to innleder et forhold. Historien fortelles retrospektivt; når han skriver, er Agnes borte. "Agnes ist tot. Eine Geschichte hat sie getötet", "Agnes er død. En historie drepte henne"; slik begynner teksten. Om hun bare har forsvunnet, eller om hun faktisk har gjort det som han hadde skissert i sitt manuskript som skulle handle om forholdet mellom dem to, nemlig tatt sitt eget liv, forblir åpent. I Agnes tematiserer Stamm forfatterens dilemma: i hvilken grad er det legitimt å bruke levende mennesker og reelle hendelser som litterært materiale? Og hvilke følger får ubetenksom egoisme for andre menneskers liv?

Agnes ble filmatisert i 2016; regi førte Johannes Schmidt.

Ungefähre Landschaft

Romanen Ungefähre Landschaft (2001, Omtrentlig landskap) utspiller seg på et lite tettsted i Nord-Norge. Hovedpersonen er Kathrine, 28 år, som arbeider som toller. Hun, som ikke reiser noen steder, men som gjennom sitt arbeid kommer i kontakt med mennesker fra andre land, blant annet den russiske kapteinen Alexander, fascineres av tanken på å reise. Da hun bestemmer seg for å forlate ektemannen, bryter hun også opp fra sitt vanlige liv: hun tar hurtigruta Polarlys og reiser sørover, helt til Frankrike. Langt borte fra familie og hverdagen besinner Kathrine seg på hva som virkelig er viktig for henne, i første rekke sønnen fra et tidligere ekteskap og moren. Kathrine våger oppbruddet, hun reiser ut for å finne det hun lengter etter, men velger til slutt å returnere hjem igjen. Om hun til slutt faktisk finner det hun søker, det lar forfatteren forbli åpent.

På en dag som denne

Hovedpersonen i An einem Tag wie diesem (2006, norsk overs. På en dag som denne, 2010) er sveitseren Andreas, som har slått seg ned i Paris som tysklærer. Andreas fører et tomt og ensomt liv, verken karrieren eller privatlivet er særlig vellykket, men utad ønsker han å framstå som en intellektuell bohem. Da han uventet blir syk, bestemmer han seg for å endre livet og bryter opp, som mange av Stamms protagonister, legger han ut på en reise. Men oppbruddet viser seg ikke å være en virkelig begynnelse på noe nytt, men mer som en virkelighetsflukt. Apatien, målløsheten og motløsheten han reiser fra blir med i bagasjen.

Sju år

Også Stamms neste roman, Sieben Jahre (2009, norsk overs. Sju år, 2012) har en mannlig protagonist, denne gangen en arkitekt. Sammen med ektefellen, Sonja, driver Alex sitt eget arkitektbyrå med suksess, men ingen av dem synes å være særlig tilfreds med tilværelsen. Retrospektivt rulles Alex' fortid opp, både hvordan han og Sonja fant hverandre, men også om hans hemmelige forhold til polske Iwona, et forhold basert på kombinasjon seksuell tiltrekning og avsky. Som protagonistene i Agnes og På en dag som denne er Alex, trass i all framgang, tom og usikker; menneskene rundt seg utnytter han til sin egen fordel. Gjennom sin mangel på viljestyrke og evne til å bestemme seg setter han ikke bare sitt eget liv på vent, men også andres. Hans ønske om å begynne på nytt mot slutten av romanen, framstår derfor som mer et tafatt og lite troverdig ønske enn en reell beslutning.

Nacht ist der Tag

I Nacht ist der Tag (2013, Natten er dag) velger Stamm en kvinnelig protagonist, Gillian, en ung og vellykket fjernsynsmoderator som får ansiktet sterkt vansiret i en bilulykke. Etter ulykken forlater Gillian det tomme ekteskapet og kjendislivet i storbyen og trekker seg tilbake til et lite sted i fjellene hvor hun møysommelig bygger opp en ny tilværelse. Også i denne romanen tematiserer Peter Stamm tilværelsens tomhet og menneskets eksistensielle ensomhet, men i motsetning til de fleste andre av hans protagonister ser det ut til at Gillians oppvåkning ikke bare er en timeout fra hverdagen, men starten på noe nytt.

Die sanfte Gleichgültigkeit der Welt

I Die sanfte Gleichgültigkeit der Welt (2018) varierer Stamm motiver fra tidligere verk, ikke minst fra Agnes: en mann som ønsker å bli forfatter, begynner å skrive på en roman som beskriver kvinnen han lever sammen med og deres forhold. Samtidig videreutvikler forfatteren identitetstematikken gjennom en komplisert dobbeltgjengerhistorie. Selv om romanen ble tildelt Den sveitsiske bokprisen for 2018, var mottakelsen blandet. Stamm roses for å turnere eksistensielle spørsmål på en stilistisk virtuos måte, men kritiseres blant annet for en forutsigbar figurkonstellasjon som har mange fellestrekk med Max Frisch' Montauk (1975).

Kortprosa, teaterstykker og bøker om Sveits

Stamm har skrevet flere samlinger med kortprosa, blant annet Blitzeis (1999, Underkjølt regn), In fremden Gärten (2003, I fremmede hager), Wir fliegen (2008, Vi flyr) og Seerücken (2011, Bølgeryggen). Alle fortellingene han hittil har publisert, er samlet i Der Lauf der Dinge. Gesammelte Erzählungen (2014, Tingenes gang. Samlede fortellinger). Han har også markert seg som forfatter av teaterstykker, blant annet Après Soleil (2003), Der Kuß des Kohaku (2004, Kohakuens kyss) og Die Töchter von Taubenhain (2004, Taubenhains døtre). Også i disse sjangrene er hans hovedtematikk og stilistiske særpreg gjenkjennelig. Videre har Stamm gitt ut flere bøker om Sveits, blant annet Gotthard. Die steinerne Seele der Schweiz (1997, St. Gotthardtunnelen. Sveits' sjel av stein), Diensttage. Schweizer Schriftsteller und ihr Militär (2003, Tjenestedager. Sveitsiske forfattere og militæret deres) og Die Schweiz von oben (2004, Sveits ovenfra).

Utmerkelser

Peter Stamm har oppnådd internasjonal anerkjennelse, og hans bøker oversettes til mange språk, mellom dem norsk. Forfatteren har fått en rekke utmerkelser for sitt arbeid, blant annet

I 2014 innehadde Stamm poetikkdosenturet ved Universitetet i Bamberg. Poetikkforelesningene er publisert i Die Vertreibung aus dem Paradies. Bamberger Vorlesungen und verstreute Texte (2014, Fordrivelsen fra Paradis. Poetikkforelesninger og spredte tekster). I 2018 holdt der han poetikkforelesninger ved Universitetet i Essen: Schreiben ist Nebensache (Å skrive er en bisak).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg