FNs erklæring om menneskerettighetsundervisning er en erklæring fra FNs generalforsamling som har som formål å styrke menneskerettighetsutdanningen på alle nivåer i FNs medlemsland. Erklæringen ble vedtatt 19. desember 2011, og reflekterer det internasjonale samfunnets ønske om å øke bevisstheten rundt grunnleggende rettigheter. Erklæringen understreker at menneskerettighetsutdanning har stor betydning for å sikre gjennomføringen av alle menneskerettighetene som er nedfelt i FNs verdenserklæring om menneskerettigheter og i bindende menneskerettskonvensjoner.

Faktaboks

Også kjent som

De forente nasjoners erklæring om utdanning og opplæring i menneskerettigheter; FNs erklæring om menneskerettighetsutdanning og opplæring; FNs erklæring om menneskerettighetsutdanning; engelsk United Nations Declaration on Human Rights Education and Training

Erklæringen bygger på FNs lange arbeid for å fremme menneskerettighetsundervisning, blant annet gjennom å utnevne verdens tiår for menneskerettighetsundervisning i årene 1995-2004 og initiere Verdensprogrammet for menneskerettighetsundervisning i 2004. Den viderefører også målene i Europarådets pakt for menneskerettighetsundervisning og opplæring til demokratisk medborgerskap, vedtatt i 2010.

Ideen om menneskerettighetsundervisning kan spores tilbake til FNs menneskerettighetserklæring. Artikkel 26 i erklæringen stadfester at enhver har rett til utdanning, og undervisningen skal styrke respekten for menneskerettigheter og grunnleggende friheter. Retten til utdanning og undervisning i pakt med menneskerettigheter ble senere konvensjonsfestet i FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, artikkel 13 og FNs konvensjon om barnets rettigheter, artikkel 29.

Erklæringen er ikke rettslig bindende, men oppfordrer medlemslandene til å styrke og utvikle menneskerettighetsutdanningen på alle nivåer i samfunnet.

Innhold

FNs erklæring om menneskerettighetsutdanning har totalt 14 artikler (bestemmelser). Artiklene dekker menneskerettighetsutdanning og opplæring på alle nivåer, inkludert barnehage, grunnskole og videregående skole, fag- og yrkesopplæring samt høyere utdanning.

Erklæringen påpeker tre perspektiver ved menneskerettighetsutdanning:

  • undervisning om menneskerettigheter, som innebærer formidling av kunnskaper og utvikling av forståelse for menneskerettighetene,
  • undervisning gjennom menneskerettigheter, som sikter mot undervisning og opplæring i samsvar med menneskerettighetene,
  • undervisning for menneskerettigheter, som tar sikte på å gjøre elevene i stand til å bidra til å utvikle og verne om en felles menneskerettighetskultur i samfunnet.

Erklæringen oppfordrer også stater til å igangsette og støtte forskning om menneskerettighetsundervisning, samt til å fremme internasjonalt samarbeid på dette feltet.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg