Ousmane Sembène, senegalesisk forfatter og filmregissør. Tjenestegjorde som fransk soldat under den annen verdenskrig, deretter havnearbeider og fagforeningsmann i Marseille og Dakar. Han debuterte med den selvbiografiske romanen Le Docker Noir i 1956, og stod frem som en av de betydeligste forfatterne i det franskspråklige Afrika. Hele hans verk er preget av hans kommunistiske overbevisning. Etter Ô Pays, mon beau peuple (1957; norsk overs. Å land, mitt vakre folk, 1976) kom hovedverket hans, den store episke romanen Les Bouts de bois de Dieu (1960), en kollektivroman om storstreiken ved Dakar–Niger-jernbanen 1947–48. I boken avvises både den tradisjonelle afrikanske og den moderne vesteuropeiske kultur som grunnlag for det nye Afrika. Boken regnes som engasjert litteratur av meget høy estetisk kvalitet. Andre romaner er L'Harmattan (1964), Xala (1973) og Le Dernier de l'empire – un roman à clefs (1981). Han skrev også noveller og skuespill; novellene Véli-Closane og Le Mandat (1966) utkom på norsk i 1979.

I 1963 studerte Sembène filmproduksjon i Moskva, og også som filmskaper står han i fremste rekke i Afrika. Hans mål var særlig å utvikle massenes politiske bevissthet, og han understreket sterkt filmens betydning i land med mange analfabeter. Hans første langfilm, La noire de... (1966), er et pionerarbeid som har inspirert senere afrikanske regissører. Flere av hans mest kjente filmer bygger på hans egne bøker, f.eks. Mandabi (Postanvisningen, 1968) og Xala (1974). Ellers kan nevnes Emitai (Tordenguden, 1971) og Camp de Thiaroye (1988).

Sembène var svært avvisende til Senegals president Léopold Senghors grunnideer, både til négritude-begrepet og til tanken om at det finnes et sterkt kulturelt fellesskap mellom alle fransktalende land («la francophonie»). Hans syn på utviklingen i Afrika ble stadig mer pessimistisk med årene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.