Faktaboks

Ole Morten Vågan
Født
8. mai 1979, Brønnøysund
Ole Morten Vågan i 2016

Ole Morten Vågan er en norsk jazzbassist, komponist og arrangør. Hans hovedinstrument er kontrabass, men han spiller også el-bass. Vågan er kjent for sitt kraftfulle og smidige basspill, og han har ofte vært å høre i sjangeroverskridende sammenhenger, der både jazz, folkemusikk, rock og andre uttrykk veves sammen. Som komponist skriver han ofte musikk basert på ostinato-mønstre og riff, og med et fokus på ulike klanger og linjer fremfor akkordbasert harmonikk.

Bakgrunn og virke

Ole Morten Vågan er født og oppvokst i Brønnøysund. I ungdommen spilte han i rockeband inspirert av blant andre Jimi Hendrix, før han oppdaget jazz. Han flyttet senere til Trondheim og tok utdannelse ved jazzlinja ved NTNU.

Vågan dannet kvintetten Motif sammen med saksofonisten Atle Nymo, trommeslageren Håkon Mjåset Johansen, trompetisten Mathias Eick, og den islandske pianisten Davíð Þór Jónssonvar. I tillegg til å være Motifs kontrabassist har han også skrevet mesteparten av bandets musikk, som kan beskrives som en moderne og ekspansiv tilnærming til post-bop med innslag av rock og friimprovisasjon. Motif gav ut sin selvtitulerte debut i 2004, og har i påfølgende år hatt en variert besetning, med Vågan, Nymo og Johansen som de tre faste. Håvard Wiik kom inn som pianist fra og med Apo Calypso i 2008, mens Eivind Lønning, som først gjestet på utgivelsen Fascienda fra 2010, senere erstattet Eick på trompet.

Foruten Motif har Vågan vært aktiv i en rekke andre sammenhenger og spilt med blant andre Tore Johansen, Jonas Kullhammar, Bugge Wesseltoft, Ola Kvernberg, Nora Brockstedt, Audun Kleive (i Generator X) og Joshua Redman. Særlig har han gjort seg bemerket som bassist i kritikerroste Maria Kannegaard Trio, som han har spilt i siden utgivelsen Quiet Joy fra 2005. Trioen mottok Spellemannprisen i klassen Jazz for året 2020 for albumet Sand i en vik, en utgivelse som også havnet høyt på Dagsavisens kritikerkåring Kritikertoppen. Vågan har spilt med Eirik Hegdal ved flere anledninger, blant annet i Tema Hegdal. Han har også lenge vært en del av Trondheim Jazzorkesters vekslende musikersammensetning.

Kunstnerisk leder for Trondheim Jazzorkester

I 2017 tok Ole Morten Vågan over som kunstnerisk leder for Trondheim Jazzorkester, som Hegdals etterfølger. Under Vågans ledelse har Trondheim Jazzorkester fremført mangefasettert moderne jazz med innslag av blant annet eksperimentell rock og samtidsmusikk. I 2018 gav de ut albumet Happy Endlings, som bestod av bearbeidelser av komposisjoner Vågan først skrev for Trondheim Jazzfestival i 2014. Albumet fikk svært gode kritikker. Høsten 2021 kom Plastic Wave, en åndelig oppfølger både tematisk og komposisjonsmessig. Dette albumet fikk også betydelig internasjonal oppmerksomhet.

Priser og utmerkelser

Vågan har mottatt en flere utmerkelser, inkludert DnB NOR-prisen under Kongsberg Jazzfestival i 2009. Sammen med Maria Kannegaard Trio mottok han Spellemannprisen i klassen Jazz for året 2020 for albumet Sand i en vik.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg