Fra 1902 bosatte Olaf Gulbransson seg i München og var i en årrekke fast tegner i det tyske satiremagasinet Simplicissimus, som han fra 1906 også ble medeier i. Hans tidligere grove, kraftige strek fikk nå et smidigere og mer poengtert uttrykk: Tegningene kjennetegnes heretter av sylskarp presisjon og maksimal uttrykkskraft i hver linje. Samtidig har de et tydelig dekorativt formspråk. Gulbranssen ble boende i Tyskland resten av sitt liv, med unntak av årene 1923–1927, da han tegnet for Tidens Tegn i Oslo.
I tillegg til sine slagkraftige, monumentale portrettkarikaturer av politikere og kjente personer, som gjorde ham berømt både i Norge og Tyskland, kunne han også skildre hverdagsliv og småborgerskap, noe de humoristiske illustrasjonene i Trangviksposten (1899–1901) vitnet om.
Han illustrerte en rekke bøker, blant annet Bjørnstjerne Bjørnsons Arnljot Gelline (1904) og H.C. Andersens Märchen (1927). Han ga ut flere egne bøker med samlinger av hans beste tegninger, blant annet 24 karikaturer (1901), Berühmte Zeitgenossen (1905) og Sprüche und Wahrheiten (1939) samt erindringsbøkene Det var en gang (1934) og Und so weiter (1954).
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.