Mannheim, by i Tyskland, Baden-Württemberg, ved Neckars utløp i Rhinen, rett overfor Ludwigshafen; 307 900 innb. (2007). Viktig omlastningssted for den tyngre elvetrafikken, idet lektere på 2000 tonn kan gå hit opp. Byen er med sine 50 km kailengde en av Tysklands største innlandshavner (ca. 8 mill. tonn gods 2002). Den er også et viktig jernbaneknutepunkt. Mangesidig industri med særlig stor produksjon av maskiner og biler (Daimler-Benz-Werke), elektrotekniske artikler (Brown Boveri & Co.), kjemiske produkter, cellulose, papir, optiske artikler, oljeraffineri, trykkerier. Byen har universitet (fra 1967, grunnlagt som handelshøyskole 1907), høyskole for offentlig forvaltning, høyskole for teknikk, formgivning og sosialvesen, musikk- og teaterakademi og et kjent nasjonalteater med tradisjoner fra Schillers tid.

Mannheim nevnes første gang 766 som en fiskerlandsby, den fikk byprivilegier 1607, etter at kurfyrsten av Pfalz hadde latt bygge festningen Friedrichsburg her. 1689 ble byen ødelagt av franske tropper. Ved gjenoppbyggingen fra 1697 ble byen anlagt helt regelmessig som et sjakkbrett. Den dag i dag betegnes de 144 «Quadraten», kvartalene, i den indre del av byen med bokstaver og tall i stedet for gatenavn. Festningsverkene rundt kvadraturen ble på slutten av 1700-tallet omgjort til ringgater og parkanlegg. Det gamle rådhus og Untere Pfarrkirche ble bygd med felles tårn i 1701–23. Residens for kurfyrsten av Pfalz 1720–78, mange vakre barokkbygninger fra denne tid. Det betydeligste av disse byggverkene er Tysklands største slott med en 500 m lang fasade og over 400 rom. Dette er også et av de største barokkanlegg i Europa. Her holder i dag universitetet til. I 1802 kom byen under Baden. Utbyggingen av havnen begynte 1834, hvoretter byen vokste hurtig. Den hadde en betydelig rustningsindustri og var sammen med Ludwigshafen blant de fremste allierte bombemål under den annen verdenskrig. 51 % av bygningene, deriblant nesten alle historiske byggverk, ble ødelagt, men de viktigste er gjenreist i tro kopi av de originale. Blant museene må i første rekke nevnes Reiss-Museum med bl.a. utsøkt porselen, baron von Drais' «Fahrrad» (sykkel, dresin) og en kopi av Carl Benz' første automobil fra 1886.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.