Disse fortellingene handler om personer som i henhold til tradisjonen er det jødiske folkets formødre og forfedre. Disse bibelske skikkelsene er derfor mer «levende» og omspunnet av myter og legender enn det som er tilfelle i kristen tradisjon. Både Lea og Rakel nevnes i det jødiske bryllupsritualet.
Den jødiske fortellertradisjonen (aggada/midrash) har utviklet en mengde forklaringer som utdyper bibeltekstenes knappe form, som også regnes som hellige fortellinger. Disse ble hovedsakelig til i de første århundrene av vår tidsregning, men også senere har tekstene vært åpne for nye tolkninger. Bibeltekstene beskriver handlinger som skal ha funnet sted i midten av andre årtusen fvt., da det ennå ikke kan ha eksistert noen Tora. Men rabbinerne mente forfedrene/mødrene likevel oppførte seg i henhold til jødisk lov (halakha). Når deres oppførsel ikke stemmer overens med den jødiske religiøse loven har dette fått ulike forklaringer, blant annet at mange lover ikke var gyldige i Mesopotamia.
Det er en vanlig forestilling at Lea, som Labans eldste datter, opprinnelig skulle vært giftet bort til Jakobs eldste sønn, Esau, men at omstendighetene gjorde at dette ble umulig. Dette kan da forklare hvorfor Laban ville ha sin eldste datter gift først. Lea fremstilles først og fremst som den ektefellen Jakob ikke elsket, men å nekte henne barn var ikke et alternativ, siden det å bringe slekten videre var kvinnenes hovedoppgave. Lea var fruktbar og ble mor til mange av hans barn.
Lea omtales ofte som Leah imenu, som betyr Lea vår mor. Rabbinerne hadde ulikt syn på hennes rolle. Noen legender setter henne i et negativt lys. Én forestilling er at hun hadde vært mer enn villig til å lure Jakob på bryllupsnatten (Genesis Rabbah 71,2). Andre legender forteller derimot at det var søsteren som sørget for ombyttingen. Noen tolkninger mener Jahve lot henne bli gravid først, nettopp fordi han syntes synd på henne.
En annen tradisjon mener at Lea oppførte seg usømmelig da hun nærmest kommanderte Jakob til å ligge med henne. Dette skal da ha vært en av grunnene til at datteren, Dina, senere ble voldtatt (Genesis Rabbah 80,1). En annen tradisjon sier det stikk motsatte, nemlig at en kvinnes som tar initiativet overfor mannen, og dermed muliggjør en graviditet, gjør en god gjerning (Genesis Rabbah 96,4). Ifølge bibeltekstene var Rakel den Jakob elsket, men på dødsleiet skal han ha uttalt at han ville ligge sammen med Lea i Makpelahulen, og som derfor var å regne som hans hovedhustru (1. Mosebok 49, 29–31).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.