Aggada, jødisk religiøst fortellerstoff, samlebetegnelse for den delen av den rabbinske litteraturen som ikke omhandler lover og forpliktelser (se halakha). Aggada-litteraturen omfatter bl.a. rabbinske forklaringer til alle deler av Den hebraiske bibelen, Tanakh. Utdypende fortellinger om bibelske personer eller hendelser tjener som utgangspunkt for etiske, moralske og filosofiske retningslinjer for ettertiden.

I rabbinsk tradisjon kan bibeltekstene leses både allegorisk og metaforisk, ordenes tallverdi kan trekkes inn og ord kan endres. Resultatet er ofte både overraskende og spennende. Jødisk tradisjon kjenner derfor ofte helt andre versjoner av de bibelske fortellingene enn dem vi finner i selve bibelteksten.

Men også de tidlige rabbinernes liv og handlinger blir holdt levende gjennom Aggada-litteraturen. Fortellinger fra deres liv tjener som eksempel til etterfølgelse for den enkelte, og som grunnlag for religiøse forpliktelser, som f. eks. å besøke syke.

Aggada-litteraturen omfatter mange forskjellige typer tekster, som legender, parabler, lignelser, aforismer og ordspråk. Den inngår i en fremdeles levende fortellertradisjon og brukes i skoler og prekener, i barnebøker og i dagliglivet forøvrig. Det gjensidige forholdet mellom lov (halakha) og fortelling (aggada) kan sies å være jødedommens hjerte. Kjennskap til fortellertradisjonen er derfor en forutsetning for å forstå jødedom som levende religion.

Aggada-litteraturen utgjør en viktig del av både Talmud og Midrash-litteraturen, men det finnes også egne store antologier som Midrash ha-gadol(Den store midrash), redigert i Jemen på 1200-tallet og Midrash rabba(Den beste midrashen), redigert i Venezia i 1545. En lett tilgjengelig samling av aggada fra forskjellige tider finner vi i Sefer Ha-aggadahsom ble utgitt i Odessa i 1908-1911. Denne finnes også i moderne engelsk oversettelse (Bialik og Ravnitzky 1992).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.