John-Kristian Alsaker er en norsk scenograf, utdannet som interiørarkitekt i Norge og som scenograf i Storbritannia. I 1970-årene var han virksom ved flere britiske scener, blant annet National Theatre og Old Vic. Han var ansatt ved Den Nationale Scene 1976-82 og ved Teatret på Torshov 1982-84, og ble utnevnt til sjefscenograf ved Los Angeles Theater Center i 1984. I Los Angeles, der han var kjent som Timian Alsaker, mottok han flere priser for beste scenografi og kostymer, blant annet for oppsetninger av Ibsen og Beckett. Han fikk Emmy for sin scenografi til en TV-versjon av The Phantom of the Opera i 1990.

Alsaker mottok Heddaprisen 2002 for scenografien til Antons villfaring ved Det Norske Teatret. I 2011 fikk han (for scenografi), Torbjørn Ljunggren (for videodesign) og Øyvind Wangensteen (for lysdesign) samme pris for sitt arbeid i Ti liv, Torshovteatret. Alsaker var dessuten nominert til Heddapriser i 1999 og 2006 for scenografi til Pinocchio, Den Norske Opera & Ballett og Alice i eventyrland, Den Nationale Scene.

I en stilisert og nyekspresjonistisk stil har John-Kristian Alsaker hatt ansvar for scenografien til flere av Stein Winges viktigste produksjoner, slik som Faust på det Norske Teatret (1986), Kong Lear på Den Nationale Scene (1978), Falstaff på Den Norske Opera (2001) og Lang dags ferd mot nattRiksteatret (2010). Han har dessuten ofte samarbeidet med Kjetil Bang-Hansen, blant annet i Figaros bryllup, Fanny og Alexander og Kunst på Nationaltheatret (henholdsvis 2004, 2009 og 2011) og i Enron og Brand på Det Norske Teatret (2011 og 2015).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.