John-Kristian Alsaker er en norsk scenograf som fikk Emmy for sin scenografi til en NBC TV-versjon av The Phantom of the Opera i 1990. Han har to ganger mottatt Heddaprisen.
John-Kristian Alsaker
Faktaboks
Timian Alsaker
- Født
- 9. april 1949
Teaterarbeid
Alsaker er utdannet som interiørarkitekt i Norge og som scenograf i Storbritannia. I 1970-årene var han virksom ved flere britiske scener, blant annet National Theatre og Old Vic. Han var ansatt ved Den Nationale Scene i 1976–1982 og ved Teatret på Torshov i 1982–1984, og ble utnevnt til sjefscenograf ved Los Angeles Theater Center i 1984. I Los Angeles, der han var kjent som Timian Alsaker, mottok han flere priser for beste scenografi og kostymer, blant annet for oppsetninger av Henrik Ibsen og Samuel Beckett.
John-Kristian Alsaker mottok Heddaprisen i 2002 for scenografien til Antons villfaring ved Det Norske Teatret. I 2011 fikk han (for scenografi), Torbjørn Ljunggren (for videodesign) og Øyvind Wangensteen (for lysdesign) samme pris for sitt arbeid i Ti liv (Torshovteatret). Alsaker var dessuten nominert til Heddaprisen i 1999 og 2006 for scenografi til henholdsvis Pinocchio (Den Norske Opera & Ballett 1998) og Alice i eventyrland (Den Nationale Scene 2005).
I en stilisert og nyekspresjonistisk stil har John-Kristian Alsaker hatt ansvar for scenografien til flere av Stein Winges viktigste produksjoner, som Faust på Det Norske Teatret (1986), Kong Lear på Den Nationale Scene (1978), Falstaff på Den Norske Opera (2001), Eugene O'Neills Lang dags ferd mot natt på Riksteatret (2010) og Sokrates' forsvarstale på Kilden Teater (2019). Han har dessuten ofte samarbeidet med Kjetil Bang-Hansen, blant annet i Figaros bryllup, Fanny og Alexander og Kunst på Nationaltheatret (henholdsvis 2004, 2009 og 2011) og i Enron og Brand på Det Norske Teatret (2011 og 2015).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.