Ingmar Bergman, svensk filmregissør, teaterinstruktør og teatersjef. Sveriges ledende teater- og filmregissør i etterkrigstiden. Sitt internasjonale gjennombrudd fikk han med Sommarnattens leende (1955). Dyptfølte eksistensielle problemstillinger bæres frem i hans filmer av en sterk uttrykksvilje og et uvanlig nært samarbeid med skuespillere og fotograf. Blant mange høydepunkter kan nevnes Sommaren med Monika (1953), Det sjunde inseglet (1956) og Tystnaden (1963). Han har skrevet manus både til egne og andres filmer. Etter filmsuksessen Fanny och Alexander (1982; også TV-serie) regisserte han en rekke nyskapende klassiker-teateroppsetninger ved Dramaten i Stockholm.

Faren var prest, og Bergman ble påvirket både av den religiøse atmosfæren og den vidtfavnende kulturelle orienteringen som preget hjemmet. Bare 20 år gammel debuterte han som instruktør ved et amatørteater, og  i 1942 skrev han skuespillet Kaspers död, som han også iscenesatte. I 1943 fikk han fast ansettelse ved Svensk Filmindustri, hvor hans manuskript Hets ble innspilt i Alf Sjöbergs regi.

Bergman ble sjef for Hälsingborgs stadsteater 1944, og dermed landets yngste teatersjef. 1946–49 var han instruktør ved Göteborgs stadsteater. Debuten som filmregissør med Kris (1946) ble ikke regnet som vellykket, men påfølgende filmer, som de både fatalistisk og realistisk pregede Det regnar på vår kärlek (1946; etter Oskar Braatens skuespill Bra mennesker) og Hamnstad (1948), utgjorde en viktig læretid.

Fängelse (1949), Bergmans første film etter eget originalmanus, ble et vendepunkt. Her er fortellerteknikken djervere, og en karakteristisk religiøs og samtidig moderne livsanskuelse kommer til uttrykk. Betydelige filmer er også Sommarlek (1951) med sin kunstnerproblematikk og nyanserte kvinnelige hovedrolle, og den sanselige Sommaren med Monika (1953); i begge er den nordiske sommeren mesterlig fanget inn av Bergmans faste fotograf Gunnar Fischer. Filmene fra denne tiden, bl.a. Kvinnors väntan (1952), har ofte anstrøk av komedie, en sjanger som Bergman behersket til fulle.

Det egentlige kunstneriske gjennombruddet kom med Gycklarnas afton (1953) hvor ideen om kunstneren som både fascinerende trollmann og foraktet taskenspiller bæres frem av et usedvanlig vitalt filmspråk og uttrykksfulle skuespillere. Sommarnattens leende (1955), en velspilt, Marivaux-inspirert komedie om kjærlighet og sjalusi, fikk juryens spesialpris i Cannes 1956, og ble Bergmans internasjonale gjennombrudd. Deretter fulgte en serie filmer som sikret Bergman og svensk film varig internasjonal oppmerksomhet, og som av mange regnes blant filmhistoriens fremste. Det sjunde inseglet (1956) er en allegori henlagt til Svartedaudens tid om ridderen som spiller sjakk med Døden. Smultronstället (1957) skildrer en gammel doktor, spilt av Victor Sjöström i sin siste rolle, som oppsummerer sitt liv gjennom drømmer og minner fra oppveksten. Jungfrukällan (1959; Oscar) er en religiøst inspirert middelalderballade om ondskap og godhet.

Med Sven Nykvist som ny fast fotograf laget Bergman deretter Såsom i en spegel (1961; Oscar), Nattvardsgästarna (1962) og Tystnaden (1963) i et nøye avveid uttrykksregister basert på nærbilder, intime samtaler og ordløse sekvenser. Persona (1966) er et formradikalt dobbeltportrett av en stum, psykotisk skuespiller og sykepleieren som tar seg av henne. Rollen som skuespilleren var Liv Ullmanns første for Bergman, og i de kommende årene var hun en av hans fremste skuespillere. Vargtimmen (1968), Skammen (1968) og En passion (1969) er angstfylte samtidsdramaer, ofte med tvilrådige kunstnere i sentrum for handlingen. Filmene henter særpreg fra det ødslige landskapet på øya Fårö på Gotland som Bergman utviklet et spesielt forhold til.

Parallelt med filmkarrieren ble Bergman også en av Sveriges sentrale teaterpersonligheter. Han regisserte ved Malmö Stadsteater 1954–60, og var sjef for Dramaten 1963–66. Etterhvert ble det også oppdrag på utenlandske scener, bl.a. National Theatre i London og Bayerische Staatsschauspiele i München, gjerne med Ibsen-oppsetninger. I 1967 instruerte han Pirandellos Seks personer søker en forfatter på Nationaltheatret i Oslo.

Etter filmkammerspillet Viskningar och rop (1972) vendte Bergman seg mot fjernsynspublikummet med to intense serier om moderne eksistens og samliv, Scener ur et äktenskap (1972) og Ansikte mot ansikte (1976). Et kjærlighetsfylt mellomspill er den lekne fjernsynsfilmatiseringen av Mozarts Tryllefløyten (1975).

Etter en konflikt med svenske skattemyndigheter forlot han i 1976 Sverige og bosatte seg i München. Her laget han den dystre filmen The Serpent's Egg (1977), om Tyskland før nazismens tilsynekomst. Höstsonaten (1978), innspilt i Norge, skildrer et stormfullt mor-datter-forhold, Aus dem Leben der Marionetten (1981) en velstående mann som blir morder da ekteskapet går i stykker. Etter å ha vendt hjem fikk han en stor film- og fjernsynssuksess med Fanny och Alexander i 1982 (5 Oscar-priser), en familiekrønike som ifølge ham selv skulle bli hans avskjed med filmen.

Bergman viet seg deretter til teaterarbeidet. Han laget flere Strindberg-oppsetninger på Dramaten, og i 1991 skapte han en vital Peer Gynt med Börje Ahlstedt og Bibi Andersson som Peer og Åse. Samme år urfremførte han med stor suksess Backanterna, en opera etter Evripides med musikk av Daniel Börtz på Stockholmsoperaen.

Bergmans manus om foreldrenes ekteskap var utgangspunkt for Bille Augusts fjernsynsserie Den goda viljan (1991; også film), og han skrev også manus til spillefilmen Söndagsbarn (1993) regissert av sønnen Daniel. Bergman regisserte også fjernsynsdramaer som Larmar och gör sig till (1997) og Saraband (2003).

Bergman var en av etterkrigstidens sterkeste personligheter innen film og teater. I sine filmer tok han opp arven etter Victor Sjöström og Mauritz Stiller og gav Sverige nytt internasjonalt ry som filmnasjon. I hans regi ble en rekke skuespillere verdensnavn: Birger Malmsten, Gunnar Björnstrand, Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Ingrid Thulin, Bibi AnderssonMax von Sydow og Liv Ullmann.

Sitt liv og levnet beskrev han i bøkene Laterna Magica (1987) og Bilder (1990, no. utg. 1991).

Bergman var gift med Käbi Laretei 1959–69 og samboer i flere forhold senere. Han er også far til Linn Ullmann.

År Tittel I hovedrollene
1946 Kris Dagny Lind, Marianne Löfgren, Inga Landgré, Stig Olin, Allan Bohlin
1946 Det regnar på vår kärlek (Ungt blod) Barbro Kollberg, Birger Malmsten, Gösta Cederlund
1948 Hamnstad (Havnebyen) Bengt Eklund, Nine Christine Jönsson
1949 Fängelse (Livets fengsel) Doris Svedlund, Birger Malmsten, Eva Henning, Hasse Ekman, Stig Olin
1949 Törst Eva Henning, Birger Malmsten, Birgit Tengroth, Mimi Nelson, Hasse Ekman
1951 Sommarlek (Sommerlek) Maj-Britt Nilsson, Birger Malmsten, Alf Kjellin, Stig Olin
1952 Kvinnors väntan Anita Björk, Maj-Britt Nilsson, Eva Dahlbeck, Gerd Andersson, Gunnar Björnstrand, Jarl Kulle, Birger Malmsten
1953 Sommaren med Monika (Sommeren med Monika) Harriet Andersson, Lars Ekborg
1953 Gycklarnas afton (Gjøglernes aften) Harriet Andersson, Åke Grönberg, Hasse Ekman, Anders Ek, Annika Tretow
1954 En lektion i kärlek Gunnar Björnstrand, Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Yvonne Lombard
1955 Sommarnattens leende (Sommernattens smil) Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand, Jarl Kulle, Ulla Jacobsson, Harriet Andersson, Naima Wifstrand
1956 Det sjunde inseglet (Det syvende segl) Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Nils Poppe, Bibi Andersson, Bengt Ekerot
1957 Smultronstället (Jordbærstedet) Victor Sjöström, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Bibi Andersson, Naima Wifstrand, Gunnar Sjöberg, Gunnel Broström, Max von Sydow
1958 Nära livet Ingrid Thulin, Eva Dahlbeck, Bibi Andersson, Barbro Hiorth af Ornäs, Max von Sydow, Erland Josephson
1960 Jungfrukällan (Jomfrukilden) Max von Sydow, Birgitta Valberg, Gunnel Lindblom, Birgitta Pettersson, Allan Edwall
1961 Såsom i en spegel (Som i et speil) Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Max von Sydow, Lars Passgård
1963 Nattvärdsgästarna (Nattverdsgjestene) Gunnar Björnstrand, Max von Sydow, Ingrid Thulin, Gunnel Lindblom, Allan Edwall
1963 Tystnaden Ingrid Thulin, Gunnel Lindblom, Jörgen Lindström, Håkan Jahnberg, Birger Malmsten
1966 Persona Bibi Andersson, Liv Ullmann, Margaretha Krook, Gunnar Björnstrand
1968 Vargtimmen (Vargtimen) Liv Ullmann, Max von Sydow, Erland Josephson, Gertrud Fridh, Gudrun Brost
1968 Skammen Liv Ullmann, Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Birgitta Valberg, Sigge Fürst, Hans Alfredson
1969 En passion (En pasjon) Max von Sydow, Liv Ullmann, Bibi Andersson, Erland Josephson
1971 The Touch (Berøringen) Bibi Andersson, Elliott Gould, Max von Sydow
1972 Viskningar och rop Harriet Andersson, Ingrid Thulin, Liv Ullmann, Kari Sylwan, Erland Josephson, Anders Ek
1972 Scener ur ett äktenskap (Scener fra et ekteskap; film og fjernsyn) Liv Ullmann, Erland Josephson, Bibi Andersson, Jan Malmsjö
1975 Trollflöjten (Tryllefløyten; film og fjernsyn) Josef Köstlinger, Irma Urrila, Håkan Hagegård, Ulrik Cold, Birgit Nordin, Ragnar Ulfung
1976 Ansikte mot ansikte (Ansikt mot ansikt; film og fjernsyn) Liv Ullmann, Erland Josephson, Aino Taube, Gunnar Björnstrand, Sif Ruud
1977 The Serpent's Egg (Ormens egg) Liv Ullmann, David Carradine, Gert Fröbe, Heinz Bennent, James Whitmore
1978 Höstsonaten (Høstsonaten) Ingrid Bergman, Liv Ullmann, Halvar Björk, Lena Nyman
1981 Aus dem Leben der Marionetten (Fra marionettenes liv) Robert Atzorn, Christine Buchegger, Martin Benrath, Rita Russek
1982 Fanny och Alexander (film og fjernsyn) Pernilla Allwin, Bertil Guve, Ewa Fröling, Börje Ahlstedt, Allan Edwall, Gunn Wållgren, Stina Ekblad, Pernilla Östergren, Jarl Kulle, Mats Bergman, Gunnar Björnstrand, Jan Malmsjö, Erland Josephson, Harriet Andersson
1984 Efter repetitionen (fjernsyn) Erland Josephson, Lena Olin, Ingrid Thulin
1997 Larmar och gör sig till (I klovnens nærvær; fjernsyn) Börje Ahlstedt, Marie Richardson, Erland Josephson, Pernilla August, Anita Björk, Agneta Ekmanner, Lena Endre, Peter Stormare
2003 Saraband (fjernsyn) Liv Ullmann, Erland Josephson, Börje Ahlstedt, Julia Dufvenius

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.