Faktaboks

Pierre Carlet de Chamblain de Marivaux
Uttale
marivˈå
Født
4. februar 1688, Paris
Død
12. februar 1763
Portrett av Marivaux (1743)

Pierre Carlet de Chamblain de Marivaux, fransk forfatter, regnes som en av de viktigste franske dramatikere og er mest kjent for sine mange kjærlighetskomedier.

Komedier

Hans spesialitet var å skildre hvordan de elskende oppdager sine følelser for hverandre og hvilke komplikasjoner det skaper at de ikke alltid kjenner verken seg selv eller de andre, som i komediene Arlequin poli par l'amour (1720), La Surprise de l'amour (1722), Le Jeu de l'amour et du hasard (1730), La Seconde Surprise de l'amour (1727), La Dispute (1747).

Han hadde en forkjærlighet for den italienske commedia dell'arte-tradisjonen, og gjorde størst suksess ved La Comédie-Italienne. Han skrev også for La Comedie-Francaise, men der regjerte Voltaire som den store dramatikeren. La Seconde Surprise de l'amour ble gjendiktet av Jon Fosse og satt opp ved Det Norske Teatret i 2010 med tittelen Kjærleiken overraskar igjen. La Dispute ble satt opp på Nationaltheatret i 2012 med tittelen Disputten (tidligere er stykket gjendiktet med tittelen Det evige spørsmål).

Romaner

Marivaux er også kjent som romanforfatter, særlig for de to uavsluttede romanene, La Vie de Marianne (1731–1742) og Le Paysan parvenu (1734–1735), som ble utgitt del for del.

Litterær stil

Han hadde en improviserende stil og insisterte på at han skrev slik man snakker, rett fra hjertet og uten plan. Men han ble kritisert for å ha en forfinet og jålete skrivemåte, med overdrevne, originale og overraskende utbroderinger av følelseslivet. Han ble derfor assosiert med presiøsiteten. Samtidens kritikere brukte substantivet marivaudage for å betegne denne skrivemåten på en nedsettende måte. I dag har ordet fått en mer positiv valør ettersom moderne kritikere i større grad verdsetter språklig originalitet.

Øvrig virksomhet

Marivaux skrev også litterære tidsskrifter, som Le Spectateur français (1721–1724), med Addison og Steeles The Spectator som forbilde. Som venn av Fontenelle fikk han innpass i viktige litterære kretser, og ble i 1742 valgt inn i Det franske akademi. I velkomsttalen kom det frem at det i større grad var hans menneskelige egenskaper, enn forfatterskapet, akademiet verdsatte. Valget av Marivaux hang også sammen med at det konservative akademiet ville unngå å gi plassen til den kontroversielle konkurrenten, Voltaire. Han skulle imidlertid få sin plass i akademiet senere, og var en av de som bidro til å spre nedsettende kommentarer om Marivaux' originale stil.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Coulet, Henri og Gilot, Michel: Marivaux : un humanisme expérimental, 1973
  • Coulet, Henri, Marivaux romancier, 1975
  • Coulet, Ehrard, Rubellin (red.), Marivaux d'hier, Marivaux d'aujourd'hui, 1988
  • Deloffre, Frédéric, Marivaux et le marivaudage, 1955
  • Gilot, Michel, L'esthétique de Marivaux, 1998
  • Guilhembet, Jacques, L’œuvre romanesque de Marivaux. Le parti pris du concret, 2014
  • Kolderup, Trude, Le goût de l'inachèvement. Esthétique et narration dans l'oeuvre de Marivaux, 2010
  • Lagrave, Henri, Marivaux et sa fortune littéraire, 1970
  • Levrier, Alexis, Les journaux de Marivaux et le monde des «spectateurs», 2007
  • Martin, Christophe, Mémoires d'une inconnue, Étude de La Vie de Marianne de Marivaux, 2014
  • Meiner, Carsten, Les Mutations de la clarté. Exemple, induction et schématisme dans l’œuvre de Marivaux, 2007
  • Rosbottom, Ronald, Marivaux's Novels, 1974
  • Sanaker, John Kristian: Le discours mal apprivoisé : essai sur le dialogue de Marivaux, 1987
  • Sermain, Jean-Paul, Le Singe de don Quichotte: Marivaux, Cervantes et le roman postcritique, 1999
  • Salaün, Franck (red.), Pensée de Marivaux, 2002
  • Salaün, Franck (red.), Marivaux subversif ?, 2003
  • Trapnell, William, Eavesdropping in Marivaux, 1987

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg