Faktaboks

Felice Beato

Felix Beato

Født
1832, Venezia, Italia
Død
29. januar 1909, Firenze, Italia
Felice Beato, cirka 1872

Felice Beato var en av de første krigsfotografene i verden og dermed også en av de første fotojournalistene, og var også den første som fotograferte i Midtøsten og Øst-Asia. Han fotograferte blant annet under Krimkrigen, det indiske opprøret av 1857 og den andre opiumskrig. Han er også kjent for sine portretter og panoramabilder fra sine mange reiser.

Bakgrunn

Beatos bakgrunn er uklar, men han var britisk statsborger og flyttet tidlig med familien sin til Korfu. Tidvis har han blitt forvekslet med sin bror Antonio som var fotograf i Egypt. Noen ganger jobbet de sammen og delte signatur, slik at det er uklart hvem av dem som er den faktiske opphavsmannen.

Karriere

Felice Beato skal ha møtt den britiske fotografen James Robertson på Malta i 1850 og dro sammen med ham til Konstantinopel i 1851 hvor de begynte å fotografere sammen. De dannet partnerskapet Robertson & Beato i 1853 eller 1854 og fikk etter hvert selskap med Felices bror Antonio som ble med på reiser til Malta, Hellas og Jerusalem.

Krimkrigen

I 1855 reiste Felice Beato og James Robertson til BalaklavaKrim hvor de dekket krimkrigen etter Roger Fenton, mens der Fenton viste krigens mer verdige og estetiske sider, valgte Beato å vise død og ødeleggelse. De fotograferte Sevastopols fall i 1855 og bildene deres fra Krimkrigen endret måten krig ble avbildet på.

Det indiske opprøret

I 1858 reiste Beato til Kolkata og videre gjennom Nord-India for å dokumentere hendelsene i kjølvannet av det indiske opprøret. Her fotograferte han blant annet lik, bilder som trolig var de første fotografiene av døde mennesker.

Den andre opiumskrigen

Det nordlige Takufortet, 1860.

Fra India reiste han videre til Kina for å fotografere den anglo-franske militærekspedisjonen i den andre opiumskrigen. Samtidig avbrøt han samarbeidet med James Robertson. Beatos bilder fra opiumskrigen var den første reportasjen som dokumeterte hendelsene etter hvert som de utspilte seg. Spesielt bildene fra fortene i Taku viser slaget i redusert skala, hvordan bombardementet hadde ødelagt festningsverket og med likene av kinesiske soldater strødd omkring. Beato kom tilbake til England i 1861.

Japan

Musikkselskap, 1868
Av /National Gallery of Art, Washington DC, USA..

Beato flyttet til Yokohama i Japan i 1863, sammen med kunstneren og korrespondenten Charles Wirgman i Illustrated London News. Sammen dannet de det kommersielle studioet Beato & Wirgman Artists and Photographers, som var et av de første og viktigste studioene i Japan. Wirgman produserte illustrasjoner etter Beatos bilder som inkluderte portretter, landskapsbilder og bymotiver. Størstedelen av arbeidene hans sto i kontrast til hans tidligere bilder fra India og Kina.

Beato var svært aktiv i Japan, og var den første fotografen som solgte bilder samlet i tematiske album. Han forsto det kommersielle potensialet i slike albumer, og rundt 1870 hadde denne produksjonen blitt hans viktigste inntektskilde. Mange av bildene var håndkolorerte, utført av japanske akvarelltegnere.

I tillegg til studioet var Beato engasjert på flere fronter; han var eiendomsbesitter, deleier av Yokohama Grand Hotel og ble utnevnt til generalkonsul for Hellas i Japan i 1873. I 1877 solgte han studioet for å konsentrere seg om en karriere som finansspekulant og handelsmann. Han forlot Japan i 1884 til fordel for Egypt, etter å ha tapt pengene sine på sølvbørsen i Yokohama.

Burma

Brumesisk prinsess, 1888-1893.
Av /The J. Paul Getty Museum.

Britene hadde annektert Øvre Burma (Myanmar) i 1885 og Beato ble tiltrukket av den omfattende nyhetsdekningen av hendelsen. Han ankom landet etter at den militære operasjonen var avsluttet, men fikk likevel med seg de påfølgende opprørene. Han fotograferte dermed det britiske militære i aktive operasjoner, opprørssoldater, fanger og det kongelige palasset.

Erfaringen og ryktene om ham fra Japan gjorde at han opprettet et fotostudio i 1894 hvor han fikk en rekke fasjonable, lokale kunder som lot seg fotografere i tradisjonelle antrekk. Bilder av landskap, bygninger og buddhastatuer ble solgt som album til kunder i Europa. Beatos bilder kom til å bli ikoniske for Burma.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg