Drøbak

Bebyggelse i Drøbak

Drøbak sett fra fyrtårnet.

Frogn kommune.
Lisens: CC BY 2.0

Drøbak har et stort antall besøkende i sommermånedene. Bildet viser en del av småbåthavnen. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /NTB Scanpix ※.

Drøbak. Torget.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Hospitalet.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Drøbak kirke.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Eldre "skipperhus"-bebyggelse i Drøbak havn. Foto: www.infoto.no

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Drøbak er et tettsted og administrasjonssenter i Frogn kommune, Viken fylke. Tettstedet ligger på østsiden av Drøbaksundet ved den smaleste del av Oslofjorden, midtveis mellom Oslo og Moss. Tidligere var Drøbak kjøpstad og fra 1962 del av Frogn kommune. Drøbak fikk bystatus i 2006.

Faktaboks

Etymologi
‘den dryge bakken’
Innbyggertall
13 445 (2015)

Drøbakterskelen er ei grunne ved innløpet til fjorden som begrenser vannsirkulasjonen i Indre Oslofjord. Under andre verdenskrig ble det bygget en mur på Drøbakterskelen for å hindre ubåter fra å gå inn fjorden.

Bebyggelse

Bebyggelsen i Drøbak brer seg fra sentrum og østover opp den bratte fjordsiden. Små trehus gir stedet preg av sørlandsidyll. Drøbak har en del gammel bebyggelse; Drøbak hospitals aldershjem fra 1793 og Skrivergården fra 1757 ble begge fredet i 1924. Drøbak kirke (Vår Frelsers kirke) fra 1776 har rikt rokokkointeriør. På Seiersten ligger en nedlagt skanse og Follo museum.

Samferdsel

Drøbak har to riksveiforbindelser til E 6 (Rv. 23 og 152) og dermed resten av Follo og Oslo. Riksvei 23 fører i tunnel under Oslofjorden til Storsand i Hurum og Drammen gjennom Oslofjordtunnelen. Det er hyppige bussforbindelser til Oslo og Ås stasjon på Østfoldbanen.

Historikk og kultur

Før større dampskipstrafikk tok til, ble Drøbak i tidligere tider nyttet som vinteruthavn for Oslo fordi Indre Oslofjord frøs til. Vinterveien gikk da gjennom Frogn til Bunnefjorden og videre på isen inn til Oslo. På 1600-tallet var Oslo, og dermed også Drøbak, en viktig utførselshavn for trelast.

Stedet utviklet seg på 1800-tallet til å bli et viktig handels- og administrasjonssenter for de tilliggende områder. Oslo-borgernes handelsprivilegier ble opphevet i 1842, og samme år fikk Drøbak kjøpstadsrettigheter. Da Østfoldbanen ble anlagt, overtok Fredrikstad og Sarpsborg som utskipningshavner for tømmer og trakk fordelene av den friere handel med trelast. Næringslivet stagnerte, og etter hvert ble Drøbak mer regnet som bokommune og feriested. Etter andre verdenskrig har stedet fått del i Oslo-områdets vekst.

Universitetet i Oslo har siden 1894 hatt biologisk stasjon i Drøbak; den holder åpent for publikum om sommeren. På Kaholmen ligger den tidligere kystartillerifestningen Oscarsborg.

Ved havna i Drøbak finnes de tre bronseskulpturene Havfruene av Reidar Finsrud fra 1999.

Tour of Norway hadde en etappe fra Drøbak til Sarpsborg i 2014 og 2016.

Navn

Navnet kommer av norrønt Drjúgbakkr, 'den dryge bakken'.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Drange, Erling: Drøbak fra nord til syd : husene forteller historie, 2001.
  • Drøbak : 100 år i bilder, 1991.
  • Drøbak : bilder fra en svunden tid, 1974.
  • Sørensen, Rolf m.fl.: Frogn bygdebokverk, utgitt av Frogn kommune, 1996-, 5 bind.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg