Før større dampskipstrafikk tok til, ble Drøbak i tidligere tider nyttet som vinteruthavn for Oslo fordi Indre Oslofjord frøs til. Vinterveien gikk da gjennom Frogn til Bunnefjorden og videre på isen inn til Oslo. På 1600-tallet var Oslo, og dermed også Drøbak, en viktig utførselshavn for trelast.
Stedet utviklet seg på 1800-tallet til å bli et viktig handels- og administrasjonssenter for de tilliggende områder. Oslo-borgernes handelsprivilegier ble opphevet i 1842, og samme år fikk Drøbak kjøpstadsrettigheter. Da Østfoldbanen ble anlagt, overtok Fredrikstad og Sarpsborg som utskipningshavner for tømmer og trakk fordelene av den friere handel med trelast. Næringslivet stagnerte, og etter hvert ble Drøbak mer regnet som bokommune og feriested. Etter andre verdenskrig har stedet fått del i Oslo-områdets vekst.
Universitetet i Oslo har siden 1894 hatt biologisk stasjon i Drøbak; den holder åpent for publikum om sommeren. På Kaholmen ligger den tidligere kystartillerifestningen Oscarsborg.
Ved havna i Drøbak finnes de tre bronseskulpturene Havfruene av Reidar Finsrud fra 1999.
Tour of Norway hadde en etappe fra Drøbak til Sarpsborg i 2014 og 2016.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.