Kari Traa ble en av fire partnere i Skigutane, som ble startet da Hans Engelsen Eide fikk agentur på det kanadiske sportsmerket Bula i 1989. De andre to var Øyvind Lauritzen (medeier i We Norwegians) og Erik Hegbom (daglig leder i KT, Bula og Johaug).
Traa var ikke spesielt begeistret for Bula-luene, som hun måtte bruke i konkurranser. Hun fant derfor måter å pynte luene på slik at de ble mer personlige. I 2002 opprettet Skigutane merkevaren Kari Traa, og de første luene kom på markedet i 2003.
Den første kolleksjonen ble gjort som en test, med 20 000 luer i alt, og disse ble raskt utsolgt. I 2006 begynte merkevaren med undertøy i ull. Fra før av var det mest svart og mørkeblått ullundertøy på markedet, og Eide hadde ideen om at de burde satse på knallrosa ullundertøy. Det lett gjenkjennbare åttebladrosemønsteret var Traas idé, etter inspirasjon fra klokkestreng.
For Traa har kvinners behandling i sport vært et sentralt tema, noe som har ført til kampanjer som Girls Will Be Girls. 95 prosent av de ansatte i Kari Traa er kvinner. Som Vegard Ulvang stilte Traa også opp i reklamer for vaskemiddelet Milo.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.