Luca della Robbia. Madonna i rosehagen (1450-60) Glassert terrakotta. Museo del Bargello. Firenze

av SCODE. Begrenset gjenbruk

Luca della Robbia var en italiensk billedhugger fra Firenze, som arbeidet i marmor, bronse og terrakotta. Han var en av pionerene innenfor 1400-tallets florentinske renessanse med røtter i Donatellos realisme og påvirket av den mildere stilen til Ghiberti. Han introduserte en rolig, religiøs sjarm i sine komposisjoner.

Mest kjent er han for sin tekniske oppfinnelse med farget, glasert terrakotta. Gjennom dette nyskapende materialet skapte han en ny retning innenfor billedhuggerkunsten. Teknikken gjorde verkene mere motstandsdyktige og egnet seg derfor også godt som arkitekturutsmykning utendørs.

Hans viktigste verk i marmor var Cantoria (sangertribunen), laget i marmor for Domkirken i Firenze i 1431. Relieffene med barn og engler som synger, danser og spiller musikk viser klassisk inspirasjon, samtidig som de er svært levende og lystig fremstilt. Verket er nå i Museo dell’Opera del Duomo.

I 1441 laget han et tabernakel for Cappella di San Luca, Ospedale di Santa Maria Nuova, Firenze, utført i marmor og glasert terrakotta. Det er første dokumenterte verk der Luca har brukt glasert terrakotta sammen med marmor. Tabernaklet er nå i kirken Santa Maria a Peretola, Firenze.

Gravmonument over Benozzo Federighi, laget 1454–1457 i marmor og glasert terrakotta for Santa Trinità, Firenze, er hans siste dokumenterte verk i marmor.

Hans betydeligste verk i bronse er et dørpar til sakristiet i Domkirken i Firenze laget 1446–1465.

Det første dokumenterte verket av Luca della Robbia, utført bare i det nye materialet, er fra 1442–1445. Det var et relieff i blå og hvit glasert terrakotta med Kristi oppstandelse i lunetten over døren til det nordre sakristiet i Domkirken i Firenze. Han laget senere et tilsvarende relieff av Kristi himmelfart i lunetten over den sydlige sakristidøren, denne gangen med grønt og brunt i tillegg.

Ca. 1445–1450 laget Luca della Robbia 13 relieffer med apostlene for Pazzi-kapellet i Firenze, designet av Brunelleschi. På veggene inne i kapellet er det sirkulære relieffer av de 12 apostlene, utført i hvitt med forgylte glorier og litt innslag av gult i øynene, på blå bakgrunn. Over inngangsdøren til kapellet ses et tilsvarende relieff av apostelen St. Andreas, datert etter 1461.

Luca della Robbia dekorerte taket i Kapellet til Kardinalen av Portugal, S. Miniato al Monte, Firenze, ca. 1448. På en geometrisk mønstret bakgrunn i grønt, gult og svart er det fem sirkelformete relieffer med en due, Den Hellige Ånd, i midten, omgitt av De fire kardinaldydene.

I 1446 startet Luca della Robbia eget verksted i Firenze med en stor produksjon av kunstverk i farget, glasert terrakotta. Relieffer og små skulpturer av Madonna og Jesusbarnet var spesielt populære. Madonna i Rosehagen fra ca. 1450, nå i Museo Nazionale del Bargello, Firenze, er et godt eksempel som viser hans varme og personlige uttrykk.

Verkstedet ble ført videre av nevøen, Andrea della Robbia (1435–ca.1525) og dennes sønner Giovanni (1469–1529) og Girolamo (1488–1566) gjennom hundre år. De etterspurte kunstverkene fra della Robbias verksted finnes i hele Italia og også på mange museer og i samlinger utenfor landets grenser.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.