Kjøre- og hviletid er et regelverk for yrkestransport med biler over 3,5 tonn totalvekt. Både sjåfør, arbeidsgiver og oppdragsgiver er ansvarlige for at reglene følges.

Alle data om kjøre- og hviletid skal registreres i en fartskriver og skal kunne kontrolleres ved tilsyn.

Kjøretid

De viktigeste bestemmelsene er:

  • Daglig kjøretid skal ikke overstige 9 timer. Tiden kan være inntil 10 timer to ganger per uke.
  • Ukentlig kjøretid skal ikke overstige 56 timer
  • Kjøretid for to påfølgende uker skal ikke overstige 90 timer

Hviletid

Pauser

Eter 4,5 timer med kjøring skal det holdes 45 minutter med pause. Dette kan deles opp i to pauser à 15 + 30 minutter. En ny 4,5 timers periode kan starte etter at 45 minutter med pause er unnagjort. Pausene kan ikke inneholde annet arbeid. Reisetid til og fra kjøretøyet regnes som «annet arbeid».

Døgnhvil

Døgnhvil skal være 11 timer i løpet av et døgn. Eventuelt kan hviletiden avholdes som økter på 3 + 9 timer. Med to sjåfører kan døgnhvil være 9 timer i løpet av 30 timer.

Døgnhvil kan avbrytes to ganger i inntil én time for ombord- og ilandkjøring fra ferge. Sjåføren må ha tilgang til egen seng/køye. Døgnhvilen må være innenfor en periode på 24 timer.

Ukehvil

Ukehvil skal være 45 timer etter seks 24-timersperioder. Dette kan reduseres til 24 timer som må kompenseres innen tre uker.

Statens vegvesen har ansvar for døgnhvileplasser langs hovedveiene. Dette er et område som er tilrettelagt for parkering av vogntog i langtransport, slik at sjåføren kan få normal døgnhvile etter regelverket. Døgnhvileplasser er nærmere beskrevet i Håndbok 279, Statens vegvesen (2010).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg