Renessansens antikva er den første formen for antikvaskrift og er utgangspunktet for antikvaens senere utvikling. Den er en gjenskapning i bly av den skriftformen som på 1400-tallet var dominerende i de italienske humanistenes manuskripter, og som nå kalles humanistisk minuskel.
Renessanseantikvaen er sterkt preget av trekk fra penneføringen, noe mindre i den franske. De mest typiske trekkene er den skjeve aksen (åpningen i de runde bokstavdelene luter litt mot venstre) og de skrå toppseriffene. Det er en moderat, men tydelig kontrast mellom grunnstrekene (pennens nedstrøk) og hårstrekene (pennens oppstrøk). Overgangen til seriffene er avrundet, og endestrøkene i bokstaver som a, f, j og r er trukket ut i dråpeform.
Det som regnes som den første rene antikvaskriften, ble skåret og støpt av Nicolas Jenson omkring 1470. Jensons skrift var riktignok ikke det første forsøket på å skape en antikvaskrift; to tyske boktrykkersvenner, Konrad Sweynheim og Arnold Pannartz, brukte allerede i 1465 en skrift med trekk både fra gotisk og antikva i sitt trykkeri i Subiaco utenfor Roma. De fikk senere laget en ny skrift som lå adskillig nærmere antikvaformen. I årene frem til 1470 var det flere boktrykkere, både italienske og tyske, som fikk skåret skrift med klare antikvatrekk. Men Nicolas Jensons skrift ble allerede i sin samtid ansett som så fremragende at den ble en standard som ble kopiert av en rekke andre boktrykkere.
Også Francesco Griffos første antikva for boktrykker Aldus Manutius benyttet i den lille boken De Aetna fra 1496 har åpenbart utgangspunkt i Jenson. Men Aldus og Griffo har gjort små, nesten umerkelige endringer i en del detaljer – til sammen et nytt, lite skritt for å frigjøre formen fra en gammel teknologi og ta eierskap i en ny.
Sentrale navn i utviklingen av de første renessanseantikvaenes er Nicolas Jenson, Aldus Manutius og hans skriftstøper Francesco Griffo og Claude Garamond. Det er blitt vanlig å skille mellom Jensons skrifter fra 1470-tallet (venetianske renessanse) på den ene siden og Aldus/Griffos og de senere franske (fransk renessanse) på den andre.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.