Disiplin innen allmennpedagogisk forskning, som behandler utviklingen av menneskets forhold til musikk. Kan deles i følgende felter: musikalitet, sammenhengen mellom musikalsk begavelse og andre begavelsesfaktorer som allmenn intelligens og kreativitet; metodikk, undervisningsmetoder og deres resultater; didaktikk, lærerutdanningsmetoder og deres resultater; musikkterapi, musikkens helbredende virkning på mennesker med fysisk eller psykisk handikap; læreplanforskning, kurs- og skoleplaner og deres målsetninger; etnisk-pedagogisk forskning, pedagogiske bruksområder for musikk fra ulike kulturer; sosialkulturell forskning, barns og ungdoms atferdsmønster, holdninger og preferanser i ulike land og under forskjellige samfunnssystemer; interdisiplinær forskning, musikkens forbindelse med andre vitenskapelige områder.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.