Didaktikk, undervisningslære, den del av pedagogikken som har med formidling av kunnskaper å gjøre. Begrepet didaktikk brukes i Skandinavia og Europa og tilhører den nord-europeiske didaktikktradisjonen.

Generelt omhandler didaktikk sammenhengen mellom undervisningens begrunnelse, innhold og gjennomføring. Mer konkret omfatter didaktikken kunnskap om sammenhengen mellom undervisningens gjennomtenkning, planlegging, gjennomføring og evaluering. Innen hver av disse prosessene rettes oppmerksomheten mot følgende kategorier og sammenhengen mellom dem: mål, innhold, arbeidsmåte, evaluering og didaktiske forutsetninger. Med didaktiske forutsetninger menes for eksempel elevenes psykologiske, sosiale, kulturelle og faglige forutsetninger, lærerforutsetninger (utdannelse, erfaringsbakgrunn med mer), og en rekke rammefaktorer, for eksempel økonomiske ressurser og den enkelte skole som organisasjon. Denne didaktiske innstilling er til stede, oftest ubevisst, ved planlegging, gjennomføring og evaluering av målrettede læringstiltak på alle nivåer.

Historisk har didaktikkbegrepet hatt et mye snevrere innhold, gjerne sentrert rundt teoretiske synspunkter på undervisningens mål og innhold. Det vide didaktikkbegrep beskrevet ovenfor gir mulighet til helhetlig forståelse av undervisning og utdanning på ulike nivåer. De didaktiske kategoriene gjør det også mulig å integrere viten fra pedagogikkfaget som helhet, inkludert hjelpevitenskapene. I dag er det i fra flere hold lagt vekt på praktisk undervisning som en del av didaktikken.

 

  • Gundem, B.B. (2011): Europeisk didaktikk. tenkning og viten. Oslo, Universitetsforlaget
  • Midtsundstad, J.H. og Willbergh, I. (2010): Didaktikk. Nye teoretiske perpsektiver på undervisning. Oslo, Cappelen Akademisk Forlag

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.