Flyforbudssone, geografisk avgrenset område som stenges for definert luftfart, oftest med et militært formål og håndhevet ved hjelp av militær makt – og oftest for å forhindre et gitt lands anledning til å benytte eget luftterritorium.

Flyforbudssoner innføres for å sikre kontroll over et gitt luftrom, enten det er for å forhindre trafikk overhodet, eller et motstanders bruk av det samme området. Slike soner er blant annet innført som del av militære internasjonale operasjoner, som i Irak og Bosnia-Hercegovina på 1990-tallet, og under borgerkrigen i Libya i 2011. Deretter er det fremmet krav om bruk av det samme virkemiddelet under borgerkrigen i Syria i 2012, både på grensen mot Tyrkia i nord og Jordan i sør.

Begrunnelsen for å innføre en flyforbudssone kan variere, men er gjerne knyttet til beskyttelse av sivile ved å redusere en overgripers mulighet til å utøve voldsmakt fra luften.

For å iverksette og håndheve en politisk besluttet og geografisk definert flyforbudssone, må militære midler settes inn, dels for fysisk å forhindre at motstanderen selv kan bruke luftrommet, dels ved at trusler mot egne stridskrefter fjernes.

Det siste vil oftest vil innebære at den operative etablering av en slik sone starter med angrep, gjennom bombing og eliminering særlig av militære fly og anlegg, inklusive luftvern og rakettbatterier. Deretter vil de styrker som har i oppdrag å håndheve flyforbudssonen gjennomføre patruljering (som under Operation Provide Comfort i Irak) eller bruke sitt luftherredømme til mer offensive operasjoner (som under Operation Odyssey Dawn og Operation Unified Protector i Libya).

Håndhevelse krever løpende overvåking av det definerte området så vel som tilgjengelig militære maktmidler, inklusive jagerfly – også for om nødvendig å avskjære eller nedkjempe uautoriserte fly som kommer inn i sonen utenfra.

Flyforbudssonene som del av internasjonale militære operasjoner i Irak, Bosnia og Libya ble alle håndhevet av internasjonale konstellasjoner, enten grupper av land eller NATO. De to siste skjedde med hjemmel i resolusjoner fra FNs sikkerhetsråd.

Stenging av luftrommet, som en form for en mer avgrenset flyforbudssone, innføres også i andre sammenhenger, eksempelvis knyttet til frykt for terrorangrep eller ved naturgitte situasjoner som vulkanutbrudd – eller frykt for ulykker, som gasslekkasjer og eksplosjon.

I enkelte slike situasjoner, hvor luftrommet stenges – helt eller delvis – for sivil luftfart, vil overvåking skje med militære midler, som tilfellet var over USA etter 11. september 2001 og under de olympiske leker i London i 2011.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.