Jürgen Habermas, 2005
Mye av diskusjonen rundt deliberativt demokrati går tilbake til Jürgen Habermas’ bok Between Facts and Norms fra 1992. Foto tatt i forbindelse med at han mottok Holbergprisen i 2005.
Jürgen Habermas, 2005
Av /Holbergprisen/NTB.

Deliberativt demokrati forbindes med blant andre John Rawls.

/Harvard.

Deliberativt demokrati er en retning innen politisk teori som hevder at politiske beslutninger bør baseres på borgenes frie meningsutvekslinger. Samtalen som foregår i den politiske offentligheten, blir dermed sett som demokratiets kjerne. Retningen er dominerende innen moderne demokratiteori, men det er stor variasjon og mange interne diskusjoner blant dens tilhengere.

Å deliberere vil si å vurdere eller drøfte noe. Demokratisk deliberasjon vil da si at medlemmer av en stat eller politisk organisasjon drøfter hvilke beslutninger som bør tas på vegne av fellesskapet. Vi finner elementer av denne demokratiforståelsen allerede hos Aristoteles (384–322 fvt.), som i boken Politikk hevdet at «de mange», dersom de tenker i lag, kan tenke og styre like bra som de få vise.

I nyere tid oppstår deliberativt demokrati som akademisk felt i andre halvdel av det 20. århundret. Selve begrepet «deliberativt demokrati» ble anvendt for første gang av Joseph Bessette som argumenterte mot elitistiske fortolkninger av den amerikanske grunnloven. I nåtidig politisk teori forbindes retningen med navn som Jürgen Habermas, John Rawls, Seyla Benhabib, James S. Fishkin, Helene Landemore og John Dryzek.

Sentrale ideer

Deliberative demokrater hevder at politiske beslutninger ikke bør treffes på bakgrunn av stemmegiving og maktkamp alene. Det er den respektfulle og saklige diskusjonen som foregår før vi stemmer, som gjør politiske beslutninger demokratiske. Resultatet av et demokratisk valg kan være sterkt påvirket av desinformasjon, falske nyheter eller utestenging av bestemte grupper fra det offentlige ordskiftet. Flertallsstyre og flertallsbeslutninger er derfor bare legitime i kombinasjon med offentlig debatt av en viss kvalitet og rekkevidde. Slik debatt skal sikre at det ikke bare er flertallets umiddelbare preferanser som vinner frem, men informerte preferanser som er kommet i stand gjennom kritisk utveksling av perspektiver og argumenter under bred folkelig deltakelse.

Deliberasjon og menneskerettigheter

Forsvarere av deliberativt demokrati anerkjenner at det finnes konstitusjonelle og menneskerettslige betingelser for demokratisk politikk og tilslutter seg dermed en variant av liberalt demokrati. Men de hevder at den rette fortolkningen av selv meget grunnleggende rettigheter som ytringsfrihet og religionsfrihet må drøftes kontinuerlig i den demokratiske offentligheten, ettersom ingen person eller gruppe har patent på den endegyldige forståelsen av disse. Ofte vil den dominerende forståelsen av spesifikke rettigheter preges av majoritetens verdier og interesser, noe som understreker viktigheten av å inkludere minoriteter i deliberative prosesser, både i stat og sivilsamfunn.

Deliberasjon og representasjon

Hélène Landemore
Hélène Landemore har foreslått en «lottokratisk» modell der lovgivere ikke stiller til valg, men utvelges blant befolkningen ut fra et tilfeldighetsprinsipp og da treffer beslutninger på bakgrunn av deliberasjon og avstemning.

Deliberative demokrater forestiller seg ikke at borgene nødvendigvis blir enige om politiske spørsmål dersom de bare snakker lenge nok eller bruker gode nok argumenter. Det trengs derfor mekanismer som gjør det mulig å treffe beslutninger og gjennomføre politikk på tross av uenighet og konflikt. De fleste deliberative demokrater tilslutter seg en variant av representativt demokrati med folkevalgt lovgivende forsamling og en utøvende regjeringsmakt, slik vi kjenner det fra dagens demokratier. Enkelte har dog tatt til orde for nye former for representasjon, for eksempel Helene Landemore som foreslår en «lottokratisk» modell der lovgivere ikke stiller til valg, men utvelges blant befolkningen ut fra et tilfeldighetsprinsipp og da treffer beslutninger på bakgrunn av deliberasjon og avstemning.

James Fishkins arbeid med deliberative «mini-offentligheter» kan også nevnes. Fishkin foreslår at tilfeldig utvalgte borgere drøfter og stemmer om politiske spørsmål etter å ha satt seg inn i relevant materiale og hørt på ekspertuttalelser. Tanken hans er at slike mini-offentligheter utgjør en mer reflektert versjon av «folkets vilje» og dermed kan brukes som rådgivende organer for politikere og lovgivere.

Sannhet, respekt og inklusjon

Det er tre grunner til at deliberative teoretikere knytter demokratisk legitimitet til deliberasjon. Den første er sannhetsorientert eller «epistemisk» og handler om kvaliteten på de politiske beslutningene som treffes. At en beslutning har «god kvalitet», innebærer for eksempel at den er truffet på relevant faktagrunnlag, at mulige alternativer har vært belyst, samt at kritiske innvendinger har blitt hørt og tatt i betraktning.

Den andre grunnen er etisk og handler om respekt: Når vi håndterer uenighet gjennom argumentasjon og grunngiving, respekterer vi hverandre som rasjonelle, frie personer som ikke bare skal påvirkes, men overbevises.

Den tredje grunnen handler om inklusjon: Alle som er underlagt den politiske maktutøvelsen, skal ha mulighet for å kritisere avgjørelser og foreslå alternativer, enten i egen person eller via representanter.

Historikk

Som nevnt finnes det ansatser til deliberativ demokratiforståelse allerede hos Aristoteles. Dette gjelder også tidlig moderne tenkere som Jean-Jacques Rousseau (1712–1778), Immanuel Kant (1724–1804) og John Stuart Mill (1806–1873). Rousseau så deliberasjon som del av en etisk plikt til å finne politiske løsninger som er i alles interesse. Kant så offentlig bruk av fornuften som en vei ut av umyndiggjøring og frem mot en mer opplyst samfunnstilstand, og Mill satte ytringsfrihet og kritisk debatt som premisser for å kunne søke og finne sannheten om ett gitt politisk tema.

Mye av diskusjonen i dagens fagfelt går tilbake til Jürgen Habermas’ bok Between Facts and Norms fra 1992. Habermas skiller her mellom tre «diskurser» som kjennetegner moderne demokratier: pragmatiske (hvilke midler er best egnet til å nå bestemte mål?), moralske (hva er rettferdig for alle berørte parter?) og etiske (hvem er «vi» som politisk felleskap, og hvilke verdier identifiserer vi oss med?). Habermas skiller også mellom den uformelle offentligheten i medier og sivilsamfunn, der den politiske kommunikasjonen er pluralistisk og «anarkisk», og så den formelle offentligheten, for eksempel storting eller ministerier, der det i større grad skal argumenteres på en saklig og allment forståelig måte. I et velfungerende deliberativt demokrati produserer den uformelle offentligheten et mangfold av informerte «offentlige meninger», samtidig som disse vinner innpass i den formelle sfæren der beslutninger treffes.

Også John Rawls (1921–2022) tilsluttet seg en variant av deliberativt demokrati i sine sene arbeider, men fokuserte mest på den formelle offentligheten slik som rettssystem og parlament. Rawls mente at deltagerne i slike institusjoner hadde en «sivilitetsplikt» (duty of civility) – det vil si en plikt til å bruke argument som alle kan forstå og forholde seg til på tvers av ulike religiøse og kulturelle doktriner.

Diskusjonen etter Habermas og Rawls har blant annet dreid seg om hvorvidt det er mulig og ønskelig å oppnå konsensus gjennom deliberasjon, om deliberasjon kan eller bør praktiseres uavhengig av maktutøvelse og egeninteresse, hvordan epistemisk kvalitet (for eksempel ekspertise og fagkunnskap) skal balanseres mot bred folkelig deltagelse, og hvorvidt deliberasjon alltid foregår mellom konkrete personer, eller om institusjoner og systemer også kan deliberere. Det diskuteres også hvordan deliberativt demokrati kan handtere utfordringer knyttet til klimaendringer og økologi.

Kritikk

Den deliberative demokratiforståelsen har fått kritikk av «agonistiske» tenkere som mener den tar for lite hensyn til konflikter, maktforhold og interessemotsetninger mellom samfunnsgrupper. Feminister som Nancy Fraser (født 1947) og Iris Marion Young (1949–2006) har kritisert Habermas for å reprodusere et «maskulint» skille mellom «det offentlige» og «det private» og for å være for rasjonalistisk på den måten at den prioriterer argumentasjon og offentlig begrunnelse på bekostning av følelser, historiefortellinger og kulturelle uttrykk. Andre mener at deliberativ demokratiteori ikke gir et godt nok grunnlag for å forsvare individuelle frihetsrettigheter. Alt dette har deliberative teoretikere forsøkt å svare på, enten ved å revidere sine teorier eller avvise kritikken som misforstått. I sin bok fra 2023, Den nye offentligheten: strukturendring og deliberativ politikk, bruker Jürgen Habermas et kapittel på å svare på «innvendinger og misforståelser».

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Andrew Bächtiger, John Dryzeck, Jane Mansbridge og Mark Warren (red.) (2018): The Oxford Handbook of Deliberative Democracy. Oxford University Press.
  • Seyla Benhabib (1996): “Toward a Deliberative Model of Democratic Legitimacy”. Democracy and Difference: Contesting the Boundaries of the Political. Princeton University Press.
  • James Bohman and William Rehg (red.) (1997): Deliberative Democracy: Essays on Reason and Politics. The MIT Press.
  • Simone Chambers (2003). “Deliberative Democratic Theory”. Annual Review of Political Science, vol. 6.
  • John Dryzek (2018). Discursive Democracy: Politics, Policy and Political Science. Cambridge University Press.
  • Erik Oddvar Eriksen & Jarle Weigaard (1999). Kommunikativ handling og deliberativt demokrati: Jürgen Habermas’ teori om politkkk og samfunn. Fagbokforlaget.
  • Amy Gutman & Dennis F. Thompson (2004): Why Deliberative Democracy? Princeton University Press.
  • Jürgen Habermas (1996): «On Three Normative Models of Democracy”. Democracy and Difference: Contesting the Boundaries of the Political. Princeton University Press.
  • Jonas Jakobsen (2020): «Populismens retorikk: trussel eller resurs for deliberativt demokrati?» Agora – Journal for metafysisk spekulasjon, nr. 1-2.
  • Jonas Jakobsen (2019). “Moderate Inclusivism and the Conversational Translation Proviso: Revising Habermas’ Ethics of Citizenship”. European Journal for Philosophy of Religion, nr. 4.
  • Jürg Steiner (2012). The Foundations of Deliberative Democracy. Cambridge University Press.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg