Andrej Rubljov

Andrej Rubljov. Den gammeltestamentlige treenighet i klosteret i Sagorsk, malt 1410–20, et av de mest kjente russiske ikoner. Den fremstiller de tre englene som viste seg for Abraham.

Av /NTB Scanpix ※.
Sankt Mikael

Det russiske ikonmaleriet var preget av streng konservativisme, og det fant sted en minimal utvikling fra århundre til århundre. Ikonmaleriets glanstid falt sammen med den europeiske renessanse. Dets ubestridte mester var Andrej Rubljov, som virket i Novgorod mellom 1400 og 1430. Bildet viser hans Sankt Mikael. Tretjagalleriet, Moskva.

Sankt Mikael
Av .

Ikon er gresk-ortodokse helgenbilder. I kirkene har ikonene en liturgisk funksjon og danner en helhet i form av billedveggen (gresk ikonostasion). I ortodokse hjem tjener ikonene til belæring, oppbyggelse og andakt for den enkelte og for familien.

Faktaboks

Uttale
ikˈon
Etymologi
av gresk eikon ‘bilde’

Ikonenes funksjon som kultbilder er uløselig forbundet med deres betydning som kunstbilder. Det estetiske uttrykket avbilder i sine farger og linjespill de guddommelige urbildene, samtidig som det formidler et religiøst innhold fra kirken til menigheten. På denne måten blir ikonene et viktig medium for spredningen av ortodoksiens budskap, som lar seg studere både fra teologisk, kunsthistorisk og informasjonsteoretisk synsvinkel.

Det teologiske grunnlaget for ikonene er inkarnasjonen, at Gud ble menneske. Ved å bli menneske ble Gud også avbildbar. Mens forholdet mellom ikonene og Jesu jordiske skikkelse er basert på likhet, er det ulikheten som dominerer forholdet mellom Kristus-ikonene og Jesus som Gud i en herliggjort skikkelse. Den unndrar seg direkte fremstilling i bilder. Maria, Guds mor, englene og kirkens hellige menn og kvinner avbildes på ikonene i kraft av sin likhet med Kristi forbilde. Slik blir billedveggens ikoner et sanselig bilde av den guddommelige virkeligheten som gjøres nærværende gjennom gudstjenesten.

Selv om det finnes ikoner av metall, elfenben og andre materialer, er ikonene tradisjonelt blitt malt på tre med temperafarger på en grunning av kritt, alabast eller en blanding av begge, påført en duk limt inn i en fordypning i treplaten. Ikonene har alltid et verbalt tekstforelegg; motiver og temaer er nøye forbundet med kirkens lære, og følgelig begrenset.

Ikonmalerens kunst viser seg derfor ikke ved tematisk originalitet, men i balansegangen mellom skjematisme og individualitet i forsøket på å vise urbildenes skjønnhet. Farger og linjer har ofte høy symbolverdi, fundert på den hierarkiske virkelighetsoppfatingen i Dionysios Areopagitas skrifter.

Fordi den ortodokse kirkes lære er et åpent system i skapende utvikling, forandrer også ikonkunsten seg, selv om det ofte skjer umerkelig. Derfor har ikonene en historie, både estetisk og dogmatisk. Fra et informasjonsteoretisk synspunkt fremstår ikonene som budskap i en kommunikasjonsprosess hvor kirken er avsender og menigheten mottaker. I denne prosessen er det viktig at hele kirkesamfunnet kan identifisere seg med ikonenes innhold, noe som forutsetter at det er forståelig for alle og fritt for «støy» i form av kjetterskeelementer som avviker fra kirkens lære. Dette fører til standardisering og skjematisering av billedspråket, samtidig som dette billedspråket må være tilstrekkelig fleksibelt til å reagere på krisesituasjoner og dogmatiske sprang. Budskapets riktighet sikres også ved titler som identifiserer de fremstilte skikkelsene, scenene og begivenhetene.

Innenfor de ortodokse kirkesamfunnene spilte ikonene en viktig rolle i kirkens styring av menighetenes og den enkeltes moralske atferd. Fra sin plass i stuens «ikonhjørne» (russisk krasnyj ugolok) skuet de hellige skikkelser ned på menneskene, og de troende bar ikonene med seg i sitt indre, integrert i sin samvittighet. Dette aspektet har en viktig, men hittil lite påaktet plass i ikonenes kunsthistorie og i det ortodokse samfunnets mentalitetshistorie, idet de internaliserte helgenbildene fikk avgjørende innflytelse på fantasien og forestillingsverdenen, den kollektive så vel som den individuelle.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg