Norsk Studio for Elektronisk Musikk (NSEM) var et norsk lydstudio for produksjon av elektroakustisk musikk. Studenter fra Norges musikkhøgskole, teknikere fra NRK, bildekunstnere og andre fikk også undervisning av studioets stab.
Helt fra midten av 1960-tallet hadde komponistene i Norge ivret for opprettelsen av et nasjonalt studio etter modell av studioene i Nederland, Frankrike og Polen. Argumentasjonen om hvorfor dette var nødvendig ble i hovedsak ført langs den samme linjen som i Sverige. Som landets viktigste elektroakustiske komponist ble Arne Nordheim leder for Norsk kulturråds arbeidsgruppe som utredet behovet for et studio, og utredningen ble levert i 1973 med følgebrev fra Norsk Komponistforenings formann Finn Mortensen. Studioet ble etablert hos Henie-Onstad Kunstsenter (HOK) utenfor Oslo i 1975 og kostet nesten én million kroner, noe som var en betydelig investering på den tiden.
Studioet var formelt et samarbeid mellom Henie Onstad Kunstsenter, Norges musikkhøgskole, NRK og Norsk Komponistforening, og skulle drives som et andelsselskap inntil staten skulle overta driften. Etter tre års drift ble studioet flyttet til Musikkhøgskolen og falt raskt fra hverandre fordi skolen verken hadde kompetanse eller midler til å holde det ved like.
Til tross for sin korte levetid hadde studioet stor betydning, ikke minst fordi det introduserte en ny generasjon norske komponister, musikere, lyd- og bildekunstnere for den elektroniske teknologien. Studioet ble også besøkt av flere internasjonale komponister, og en rekke verk ble komponert i studioet.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.