Martin Walser, tysk forfatter. I sine verker gir han en fremstilling av velstandssamfunnet og individets oppløsning innenfor dette med satirisk og tragisk anlagte beskrivelser av absurditeter i det moderne samfunn. Som dramatiker benytter han elementer fra det absurde teater (Eiche und Angora, 1962; Zimmerschlacht, 1967; In Goethes Hand, 1982). Et viktig tema er oppgjøret med nazifortiden. Romanen Ehen in Philippsburg (1957, norsk overs. 1958) beskriver velstanden i en typisk vesttysk by og de ulykkelige ekteskap som er resultatet av dette forløyede samfunn. Romanene Halbzeit (1960), Das Einhorn (1966) og Der Sturz (1972) skildrer en forfatters nederlag og inneholder parodier på forskjellige litterære strømninger. Til hans prosa hører også noveller, bl.a. Lügengeschichten (1964), Jenseits der Liebe (1976), Ein fliehendes Pferd (1978, norsk overs. 1979) og Das Schwanenhaus (1980). Hans helter utvikler ofte skyldfølelse som vokser dem over hodet og holder dem borte fra livet, bl.a. Verteidigung einer Kindheit (1991).

Da Walser i 1998 ble tildelt tysk bokhandels fredspris, holdt han en tale som var en kritikk av Tysklands forsøk på å ta et oppgjør med nazitiden. Talen førte til en heftig debatt med jødene («Walser-Bubi-debatten»). Romanen Tod eines Kritikers (2002), av mange tolket som et angrep på litteraturkritikeren Marcel Reich-Ranicki, utløste en debatt om hvorvidt Walser er antisemitt. I 2004 kom kjærlighetsromanen Der Augenblick der Liebe. Walser har en stor produksjon av artikler, essayer og taler, bl.a. Zauber und Gegenzauber (1995), Literatur als Weltverständnis (1996). Første bind av hans dagbøker kom i 2005.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.