Samtidig som Asplund arbeidet med Skandiabiografen startet han arbeidet med Stockholms stadsbibliotek i 1920–1928. Tinghuset i Sölvesborg kan sees som et forstudie til stadsbiblioteket. Biblioteket ligger i krysset Sveavägen og Odengatan i Vasastaden, og er en kvadratisk bygningskropp med en midtstilt sylinder/rotunde. Rotunden inneholder utlånsavdelingen, mens tilstøtende rom er lesesaler og studierom. På tross av at det foreligger noen forbilder både fra den danske empirearkitekten C.F. Hansen og fra de parisiske tollboder, tegnet av Claude Nicolas Ledoux, Barrière Saint-Martin, Rotonde de la Villette i 1784–1791, er det ingen grunn til å underslå Asplunds originalitet. Stadsbiblioteket er på mange måter essensen av den nordiske nyklassisismen. Klare geometriske former, sparsom, men utsøkt dekor, markante farger, gjennomarbeidete allkunstverk med referanser både til svensk og internasjonal klassisisme. I stadsbiblioteket har Asplund blant annet brukt egyptiske forelegg med en frise av uforståelige hieroglyfer rundt hele bygget, en referanse til husets innhold og de klassiske forbildene. Omsorgen for detaljene går helt ned til å tegne egne fabeldyr til håndtakene i barnebokavdelingen. Den britiske arkitekturkritikeren Philip Morten Sand omtalte Asplunds klassisistiske verk som «swedish grace» etter at de ble presentert på verdensutstillingen i Paris i 1925. Stadsbiblioteket er et hovedverk innenfor denne retningen.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.