Stockholmsutstillingen i 1930 kom i stand på initiativ av Svenska Slöjdföreningen (nå Svensk Form), og skulle være en manifestasjon av moderne svensk design, som under de foregående år hadde nådd internasjonal anerkjennelse. Gregor Paulsson, som utstillingens og Svenska Slöjdföreningens direktør, sørget for at funksjonalismen kom til å bli utstillingens gjennomgående ideologi og formspråk. Utstillingens sjefsarkitekt Gunnar Asplund utformet utstillingsområdet ved Djurgårdsbrunnsviken, som med sine enkle geometriske former og nakne konstruksjoner i jern og glass avvek sterkt fra tradisjonell utstillingsarkitektur. Boligavdelingen og utstillingshallene langs promenadegaten Corson tilbød en visjon om et nytt samfunn preget av 'ljus och luft' i en rendyrket funksjonalistisk by. Arkitektene Asplund, Sigurd Lewerentz, Uno Åhrén og Sven Markelius presenterte i alt 15 ulike boligtyper tilpasset ulike behov, alle med prisberegninger.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.