Faktaboks

Gjert Rognli
Født
3. oktober 1966, Manndalen i Kåfjord i Indre Troms
Portrett, Gjert Rognli
Portrett, Gjert Rognli
Av .

Gjert Rognli er en samisk multimediakunstner som jobber med foto, kortfilm, performancekunst og også skulptur og installasjon. Han ansees som en sentral samisk samtidskunstner. Rognli er bosatt i Oslo, men er født og oppvokst i Manndalen i Kåfjord i Indre Troms. Hans kunst er nært knyttet til den samiske kulturtradisjon og motivene er ofte hentet fra naturen, menneskets relasjon til naturen og de mytologiske og åndelige aspektene ved livet.

Rognli har hatt separat- og kollektivutstillinger i inn- og utland, blant annet i Salles du Carrousel, ved Louvre-museet i Paris i 2016, som første same representert ved galleriet. Han har mottatt hederlig omtale, utmerkelser og internasjonale priser for sitt arbeid med foto og film. Ett eksempel er kunstfilmen Eallin lea guovtte suorat niehku/Life is a two-way dream (2019) som har mottatt en rekke priser internasjonalt, blant annet for beste kinematografi under Madrid Art Film Festival (2020). Filmen har et apokalyptisk preg og konfronterer det moderne industrialiserte livet med sjamanismens verdensbilde som en helende motfaktor.

Rognlis kunst har fått mediaoppmerksomhet flere ganger, blant annet da han publiserte kortfilmen Vuoinnalas cummá/Spiritual Kiss (2004), hvor to unge menn kledd i samedrakt kysser hverandre. Filmen ble vist på Samisk Filmfestival. Rognli mottok reisestipend fra Sametinget til New York, blant annet basert på bedømmelsen av fotoet «Biru Bonju/Fucking Gay/Jævla Homo» (2016).

Utdanning

Stills fra filmen Eallin lea guovtte suorat niehku/Life is a two-way dream (2019).
"Chasing Dreams" (2010), Gjert Rognli.
Vuoinnalas cummá/The spiritual kiss (2004)
Vuoinnalas cummá/The spiritual kiss (2004)
© /BONO 2020.
Lisens: Vernet verk

Rognli har en bachelor i Multimedia Systems (2002–2004) fra Noroff Institutt, Oslo Film og TV-Akademi som regissør (1995–1996), studerte ved Oslo tegne- og maleskole (1991-1992), Merkantil Institutt i Reklame/Web/Mac-design (1999-2000), og Den samiske folkehøyskolen, duodji /samisk kunsthåndverk (1982–1983).

Kunstnerskap

"Lost" (2020), foto, Gjert Rognli

Rognli arbeider innenfor multimedia med flere ulike kunstformer innen kortfilm, foto, performancekunst og skulptur hvor de ulike kunstformene utfyller hverandre og overlapper hverandre tematisk. Kunsten kan også karakteriseres som konseptuell.

Naturens krefter og menneskets plassering og forhold til naturen går igjen i mange av Ronglis arbeider. I flere av kunstprosjektene møter vi en surrealistisk drømmeaktig billedverden. Samisk mytologi, myter og fantasi veves sammen i et visuelt formspråk sammen med naturkreftene og det moderne støyende livet, og åpner opp for tvetydige tolkninger av verkene.

Rognlis oppvekst i et bygdesamfunn preget både av læstadianismen og den sjøsamiske kultur preger hans kunst. Underliggende konflikter knyttet til personlig og kulturell identitet kan leses i flere av hans verk, og en trang til å løfte frem det glemte, det tapte. Dette kan eksemplifiseres gjennom fotoet Lost (2020), hvor motivet er en mann sittende på en hest kledd i den tradisjonelle samekoften hvor kroppen er gjennomboret av piler, omgitt av mørke, truende skyer.

Under fornorskningspolitikken fra 1870-tallet frem til slutten av 1900-tallet ble den samiske og kvenske kulturen aktivt diskriminert fra norske myndigheters side. Den norske assimileringspolitikken overfor samene og samenes tradisjonelle bosettingsmønster i Sápmi/Sameland, har hatt store konsekvenser for enkeltindivid og samisk kultur sett under ett, noe Rognli adresserer i flere av sine kunstverk: I skulpturen Sáivoloddi/ Shaman bird (2019) er en fugl, et kraftdyr korstfestet og hengt på et gullkors. Fotografiet Unfuck Yourself (2018), viser en ung mann i samekofte som holder en pistol mot hodet.

Gjert Rognli og Ludvig Rognli utgav boken Várit leat seammát/Men fjellan e de samme på Jávkamin mearrasámi kultuvrra govat/ fotografier fra en utdøende kystkultur (Cálliid Lágádus, 2013).

I fotoet Hearrá, njieja vuolás/Lord, come down ligger åtte nakne menn med ryggen vendt mot oss, i et åpent fjell-landskap med et tjern i bakgrunnen og fjellet bak har et oransjerødt skjær. Fotoet er datamanipulert og de åtte mennene ligger spredt utover og ryggen er det som møter blikket. Den nakne huden mot steingrunn, liggende i fosterstilling mot den åpne himmelen skaper en sårbarhet og et sakralt preg som tittelen Hearrá, njieja vuolás/Lord, come down understreker. De nakne kroppene fremstår som abstrakte skulpturelle former, og fotoet som helhet skaper en meditativ stemning, en ydmyk og sakral bønn om hjelp.

Kjennetegn

Rognli iscenesetter også bruddstykker fra sine egne historier fra barndommen hvor personlige minner, fornemmelser og ulike sinnstilstander formidles. Den mytiske tiden, stillheten og det mytiske landskapet står i Rognlis kunst ofte i kontrast til det den teknologiske utviklingen og det moderne samfunn. Åndelig tilhørighet, en utforskende holdning og provokasjoner i forhold til sosiale tabuer ligger latent i Rognlis kunst.

Performancekunst

Daban Da på "Ikte, odne, ihttin" på Sámi Vuorka-Dávvirat i Karasjok

Rognli jobber med performancekunst, alene, og i kunstnerduoen Daban Da med den samiske billedkunstneren Asbjørn Unor Forsøget (f. 1967), også fra Manndalen i Kåfjord i Indre Troms. «Daban da» betyr «å gå daban» er det sjøsamiske navnet for 'å gå julebukk'. Kunstnerduoen har opptrådt i flere sammenhenger, blant annet på utstillingen Ikte, odne, ihttin (2018) på Sámi Vuorka-Dávvirat i Karasjok, og Borderline (2010) på IKRA-peformancefestival i Haparanda-Tornio, Finland, for å nevne noen.

Rognli har også gjennomført flere soloperformancer. I utendørs-performancen og installasjonen The Forgotten Place (2015) ble døden tematisert, på Agalaus, Nasjonal Kunstfestival på Voss. Kunstneren lå med hvitkalket kropp på et platå, hvilende på hvitmalte stokker, plassert i vannet med fjell i bakgrunnen. Installasjonen kan minne om Sioux-indianernes begravelsesritualer skildret i maleriet The last scene of the last act of the Sioux war (1891), av H. F. Farny.

Skulpturen Atte munnje ándagassi/Please forgive me (2019), er en pistol farget i gull med et kristent kors plassert i munningen, og temaene vold, religion og makt blir dermed understreket. Skulpturen har blant annet vært stilt ut under Oslo Pride i 2019. Pistolen går igjen som motiv også i fotoet Unfuck yourself (2008).

Utstillinger og innkjøp

  • 2017: Somnolence, fotografi, Fotografiets hus, Oslo
  • 2012 The forgotten place, fotografi, film og skulptur, Nord-Trøndelag Fylkesgalleri
  • 2010 The forgotten place, fotografi, skulptur og film, Samisk kunstnersenter
  • 2007 The Hidden Place, fotografi og film

Gruppeutstillinger (i utvalg)

  • 2016: Salles du Carrousel, ved Louvre-museet i Paris
  • 2013: Sakahàn, Nasjonalgalleriet i Canada
  • 2012: The secret place, foto, Gierdu, Murmansk Region Art Museum, Russland
  • 2012: NordNorsk/Samisk samtidsutstilling, Kiruna
  • 2011: Galerie Jèrome Poggi, Paris
  • 2011: Mørketid utstilling, De Samiske Samlingene, Karasjok.
  • 2011 Vàrit leat seammat/Mæn fjællan e de samme, fotografi, film og bok
  • 2010: The hidden place, fotografi og film, Varanger Samiske Museum, Varangerbotn

Performancekunst (i utvalg)

  • 2019: Life is a two-way dream II, Samisk Kunstfestival, Alta
  • 2015: The Forgotten Place (2015), Agalaus, Nasjonal Kunstfestival, Voss
  • 2011: Installasjon/Performance av Daban Da, Riddu Riddu Festivalen
  • 2010: Borderline, performance av Daban Da, IKRA-peformance-festival, Haparanda-Tornio, Finnland
  • 2010: Somnolence 4, performance av Daban Da, IKRA-performance-festival, Haparanda, Sverige
  • 2011: Installasjon/Performance av Daban Da, Riddu Riddu Festivalen, Norge

Innkjøp (i utvalg)

  • 2015: De samiske samlinger/ The Sami Collections/Sami Art Museum
  • 2012: Nord-Trøndelag Galleri
  • 2008: Troms Fylkeskommune
  • 2007: De samiske samlinger, The Sami Collections/Sami Art Museum.
  • 2006: De samiske samlinger, The Sami Collections/Sami Art Museum
  • 2006: Husbanken
  • 2005: De samiske samlinger, The Sami Collections/Sami Art Museum

Utmerkelser (i utvalg) for foto og film

  • 2018: Freedom is a lonely road, Nominee in Fine Art, Photography Awards, USA
  • 2016: Between light and darkness, Finalist, Photographer's Forum magazine's, USA
  • 2015: In a lonely place, Honorable Mentions, Moscow International Photo, Award, Russland
  • 2014: Behind the silverwidths, film, International Award of excellence Winner, Filmfestival Spirituality, Religion;Visionary, Indonesia
  • 2012 Chasing paradis Bronze Awards, International Loupe Awards, Australia

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

  • Gjert Rognli

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg