Faktaboks

Gabriele Tergit

Skrev også under Gabriele Reifenberg og Christian Thomasius.

Født
4. mars 1894, Berlin
Død
25. juli 1982, London
Gabriele Tergit
Gabriele Tergit

Gabriele Tergit var en tysk forfatter og journalist. Tergit slo gjennom med romanen Käsebier erobert den Kurfürstendamm i 1931 og ble en av de populære kvinnelige forfatterne i Weimarrepublikken, en representant for den retningen som i tysk litteraturhistorieskriving kalles ny saklighet («Neue Sachlichkeit»). Hun var en profilert journalist i Berlin fram til 1933.

Biografi

Gabriele Tergit ble født som Elise Hirschmann i en jødisk familie i Berlin. Etter eksamen artium studerte hun historie, filosofi og sosiologi, i Berlin, München, Heidelberg og Frankfurt am Main og disputerte i 1925. I denne perioden begynte hun å bruke navnet Gabriele (et kjælenavn fra barndommen) Tergit (et anagram lagd av bokstavene i ordet «gitter»). Parallelt til studiene arbeidet hun som journalist, og gjennom reportasjene sine i ulike tidsskrift og aviser nådde hun ut til et svært stort publikum. Hun ble særlig kjent som rettsreporter og for sine sosialkritiske reportasjer; hun bidro til å sette standarden for rettsreportasjene i tysk presse. Mange av reportasjene hennes har kommet ut posthumt.

I 1928 giftet hun seg med arkitekten Heinz Reifenberg (1894–1968). Allerede våren 1933 flyktet de fra Tyskland, først til Tsjekkoslovakia, i 1935 til Palestina, i 1938 til London hvor hun ble boende resten av livet. I Tsjekkoslovakia og i Palestina arbeidet hun som journalist, i London var hun i perioden 1957–1981 sekretær for P.E.N.-sentrumet for tyskspråklige forfattere i utlandet.

Skjønnlitterært forfatterskap

Käsebier erobert den Kurfürstendamm

Gabriele Tergit debuterte som skjønnlitterær forfatter gjennom den satiriske samtidsromanen Käsebier erobert den Kurfürstendamm (1931). Handlingen utspiller seg i et journalistmiljø i Berlin i 1929. Der oppdager journalister og medier, på jakt etter raske sensasjoner som øker opplagstallene, varietésangeren Georg Käsebier. Käsebier er verken noen god sanger eller særlig begavet på andre måter, men blir – som en hype – lansert som et geni. Sangeren Käsebier blir kjempepopulær over natten og tar Kurfürstendamm, en pars pro toto for det tyske slagerlandskapet, med storm. Få måneder senere er Käsebier glemt, og markedet er klart for nye sensasjoner. Romanen, som i samtiden delvis ble lest som en nøkkelroman, ble svært populær.

Effingers

I britisk eksil fullførte Tergit Effingers (1951), en familieroman om skjebnen til de tre jødiske familiene Goldschmidt, Oppner og Effinger fra 1878 til 1948. Handlingen utspiller seg i Berlin, i et borgerlig miljø, og den viser også hvordan antisemittismen langsomt innskrenket handlingsrommet til de assimilerte tyske jødene. Romanen, som gir innblikk i den politiske og kulturelle utviklingen i Berlin i keiserriket (1871–1918), under første verdenskrig, Weimarrepublikken og i det nasjonalsosialistiske Tyskland, rammes inn av skjebnen til Paul Effinger, vist gjennom to brev: det første skriver han til foreldrene som 17-åring i 1878, det andre skriver han i 1942, da er han 81 år gammel og skal deporteres østover, til en konsentrasjonsleir. Romanen slutter med en epilog som utspiller seg i det ødelagte Berlin 1948; fra familien Effinger er ingen igjen. Familieromanen, som omfatter fire generasjoner, er også en Berlin-roman som levendegjør utviklingen i den tyske metropolen gjennom rundt seksti år.

So war's eben

Etter slutten på andre verdenskrig begynte Tergit å skrive på en ny roman, også denne gangen en familieroman hvor handlingen utspiller seg blant annet i Berlin. I 1956 hadde hun ferdigstilt et manuskript på rundt 800 sider som hun sendte til flere tyske forlag – uten hell. Hennes bredt anlagte familieroman som beskriver skjebnen til flere jødiske familier i Berlin, fra tida rundt 1910 og fram til slutten av 1950-tallet, ble av de forlagene som vurderte den oppfattet som gammeldags i formen og uinteressant for det brede tyske publikumet. Flere revideringer fra Tergit sin side, blant annet nedkorting av manuskriptet, førte ikke fram. Først i 2021 kom romanen ut i sin opprinnelige form. Handlingen viser hvordan hverdagen sakte, men sikkert endret seg for de jødiske familiene i Berlin i løpet av tida fram til 1933 og hvordan det nasjonalsosialistiske regimet raskt tok fra dem hele livsgrunnlaget. En stor del av romanen skildrer livet i eksil, men skisserer også opp hvordan de siste dagene og timene artet seg for dem som ikke klarte eller hadde muligheter til å rømme, men som til slutt ikke så noen annen mulighet enn å ta sitt eget liv eller som ble drept i en konsentrasjonsleir. Gjennom denne romanen gir Tergit også et innblikk i det som senest i 1933 ble tapt for alltid, nemlig hverdagen til det jødiske borgerskapet i Tyskland.

Erindringer og sakprosa

Etwas Seltenes überhaupt. Erinnerungen (utgitt posthumt, 1983) er en dels anekdotisk, dels fragmentarisk erindringsbok om hennes eget liv og samtidig en skarp politisk analyse av utviklingen i Tyskland i samme tidsrom. Novellen Der erste Zug nach Berlin,som gjengir forfatterens inntrykk av det ødelagte Berlin i kjølvannet av en reise til Tyskland etter andre verdenskrig, kom ut posthumt i 2000. Tergit skrev også sakprosa, blant annet blomsterbøkene Kaiserkron und Päonien rot. Kleine Kulturgeschichte der Blumen (1958) og Das Tulpenbüchlein (1965).

Journalistisk arbeid

Gabriele Tergit var en profilert journalist i Weimarrepublikken. Hun var en av de første kvinnelige rettsreportere i tyske medier, blant annet for Carl von Ossietzkys Weltbühne. Som rettsreporter fikk hun unik innsikt i hvordan den politiske utviklingen allerede den siste perioden før det nasjonalsosialistiske Tyskland påvirket rettssystemet, noe som hun senere kommenterte i sine selvbiografiske nedtegnelser Etwas Seltenes überhaupt. Erinnerungen (utgitt posthumt, 1983). Hun skrev blant annet Berliner Existenzen, en serie artikler for Berliner Volksblatt. Mange av hennes reportasjer ble utgitt i bokform posthumt, blant annet Blüten der zwanziger Jahre. Gerichtsreportagen und Feuilletons 1923 – 1933 (1984), Wer schießt aus Liebe? Gerichtsreportagen (1999), Vom Frühling und von der Einsamkeit (2020) og Vom Frühling und von der Einsamkeit. Reportagen aus den Gerichten (2020). Også i eksil arbeidet Tergit som journalist, i 1996 ble en rekke av disse reportasjene publisert i Im Schnellzug nach Haifa. Hun leverte også reportasjer fra London til tyske medier etter 1946.

Betydning

Romanen Käsebier erobert Kurfürstendamm ble svært populær da den kom ut i 1931, men allerede to år senere, etter den nasjonalsosialistiske valgseieren i 1933, ble forfatteren svartelistet. Tergit led dermed samme skjebne som blant annet Irmgard Keun og Mascha Kaléko. Etter 1945 var det liten interesse for forfatterskapet, og familieromanen Effinger (1951) fant liten resonans. Først på slutten av 1970-tallet, i kjølvannet av den økende interessen for kvinnelitteratur, oppstod en ny interesse for forfatterskapet, og romanene Käsebier erobert Kurfürstendamm og Effingers kom ut i nye opplag. Romanen So war's eben kom ut posthumt i 2021. Et utvalg av Tergits journalistiske arbeider og tidligere upubliserte tekster, blant annet Der erste Zug nach Berlin, har senere blitt gitt ut posthumt. Forfatterskapet er i økende grad gjenstand for forskning.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg