Henry Ford og hans hustru i 1946. Bilen er den andre Ford konstruerte, fra 1896. Ved siden av står sønnesønnen, Henry Ford 2.

Anon. begrenset

Ford Motor Company

. begrenset

Dearborn i Michigan, amerikansk bilindustrikonsern grunnlagt 1903 av Henry Ford og flere andre investorer. Konsernet omfatter de amerikanske bilmerkene Ford og Lincoln.

Ford har (fra 1979) også aksjemajoriteten i japanske Mazda, eier (fra 1994) bilutleieselskapet Hertz, samt har USAs største bilfinansieringsvirksomhet. Den norske elbilprodusenten Think Nordic inngikk 1999–2003 i Ford-konsernet, som tidligere også produserte traktorer og hadde flyindustri. Ford har fabrikker over hele verden, i Europa bl.a. i Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Spania og Belgia, ellers i flere land i Sørøst-Asia, Mexico, Brasil, Argentina, Australia, India, Sør-Afrika m.fl. Solgte 2003 ca. 6,7 mill. biler, derav nesten halvparten utenfor Nord-Amerika.

Omsetning over 136 mrd. amerikanske dollar med rundt 164 000 ansatte (2011). Ford-familien eier fortsatt ca. 40 % av aksjene. Henry Fords oldebarn, William Clay Ford jr., overtok som styreformann 1998 og som president for konsernet 2001.

I Norge ble Ford Motor Company etablert 1960; driver import, salg og markedsføring.

Henry Ford overtok som president for Ford Motor Company 1906 (etter John S. Gray) og drev 1908–27 produksjon av sin T-Ford. 1920 stod Ford bak over halvparten av USAs bilpark og hadde fabrikker over hele verden, den første utenfor Nord-Amerika i Storbritannia 1911. Produksjonen i Tyskland ble startet 1925. 1919 kjøpte Henry Ford ut minoritetsaksjonærene, og konsernet var et rent familieselskap til 1956. Samtidig ble sønnen Edsel Bryant Ford (1893–1943) president, men Henry Ford beholdt likevel mye av styringen. Konsernet overtok 1922 luksusmerket Lincoln og introduserte 1938 mellomklassemerket Mercury. Likevel sank Fords markedsandel etter hvert under både GMs og Chryslers.

Under den annen verdenskrig produserte Ford krigsmateriell, også fly. Etter Edsel Fords død 1943 overtok Henry Ford på ny, før Edsels sønn, Henry Ford II (1917–87), ble president 1945, senere styreformann til 1979. Han moderniserte og desentraliserte konsernet, og Fords markedsandeler vokste på ny. Bilmerket Edsel, lansert 1957 og oppkalt etter faren, ble derimot ingen suksess.

Ford overtok 1987 majoriteten av sportsbilmerket Aston Martin (heleid fra 1994), 1990 luksusmerket Jaguar, 1999 personbilproduksjonen til svenske Volvo og 2000 britiske Land Rover (fra BMW).

1925 dannet Ford sitt eget flyselskap for godsfrakt, og begynte året etter produksjon av sitt eget tremotors fly. Ford produserte fra 1917 også traktorer (Fordson, et samarbeid mellom Henry Ford og hans sønn Edsel). 1991 ble landbruksmaskinvirksomheten sammenslått med tilsvarende virksomhet i Fiat til New Holland, det senere CNH Global, kontrollert av Fiat.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.