Henry Ford, amerikansk bilkonstruktør og industrileder. Han fikk en grundig utdannelse som mekaniker og ble ansatt i Detroit Edison Co. I 1887 begynte han å eksperimentere med bensinmotorer, og i 1896 hadde han ferdig sin første bil. Han startet 1903 eget selskap, Ford Motor Company. Som bilkonstruktør gjorde Ford en banebrytende innsats for å gjøre bilen til folkeeie; ved systematisk standardisering kunne han levere biler til meget lav pris, han var den første som produserte biler på samlebånd.

Ford var sosialt engasjert, men motstander av fagbevegelsen. Allerede 1913 innførte han 8 timers dag og en daglønn på 5 dollar, som lå langt over det vanlige. Han la også opp til et system for profitt-deling med de ansatte. Hans selvbestaltede «fredsreise» til Skandinavia i 1915 vakte stor oppsikt, men var uten virkning. I 1918 prøvde han å bli innvalgt i Senatet, men tapte.

Ford var en av USAs rikeste menn; sammen med sønnen Edsel opprettet han 1936 Ford Foundation som ble verdens største private fond for humanitære og kulturelle formål. Han utgav Edison as I knew him (1930). Hans livserfaringer kom til uttrykk i My Life and Work (1922), To-day and To-morrow (1926) og Moving Forward (1931).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.