Volvo

. Begrenset gjenbruk

Volvo, svensk bilmerke, produsert ved Torslandaverken, Torslanda, Göteborg siden 1927, personbildivisjonen til AB Volvo ble overtatt av Ford i 1999, fra 2010 eid av det kinesiske selskapet Geely.

Fire klassikere fra Volvo. PV 60 (1946-mod.), 142 (1968-mod.), PV (1962-mod.) og Amazon 121 (1970-mod.)

Lars Mæhlum. Begrenset gjenbruk

De første modellene fikk betegnelsene ÖV (öppen vagn) og PV (personvagn). En rekke PV-modeller ble produsert, og i 1930-årene fikk modellene de linjene som i 1950-årene ble videreført i modellene PV544 og PV444; disse var i produksjon frem til 1965. I 1956 ble modellen Amazon lansert, den ble produsert til 1970 (fra 1962 også som stasjonsvogn, den såkalte «herregårdsvogn»). Den større 140-serien kom i 1966, avløst av 240-serien i 1974. I en særstilling står 340-serien, som fra 1976 ble produsert ved DAFs tidligere fabrikk i Nederland.

Pininfarina Sverige AB, som var et samforetak mellom Volvo og italienske Pininfarina ble etablert i 2003 i Uddevalla, ble i 2011 tatt helt over av Volvo.

Fra Volvofabrikken 2003. Sveising av karosseriet.

av Volvo. Begrenset gjenbruk

I 2016 ble det solgt 534 332 Volvo personbiler, og Volvo Cars hadde en omsetning på 180,7 mrd. svenske kroner. Produksjon av personbiler foregår ved selskapets fabrikker i Torslanda, Gent i Belgia, og i Chengdu og Daqing i Kina. Volvo Cars hadde i 2016 over 30 000 ansatte.

I Sverige produserer Volvo Cars komponenter i Skövde (motorer), Olofström (karosserideler) og Floby (veivaksler og bremseskiver).

I 2016 var Volvo Norges femte mest solgte bilmerke med 8777 nyregistrerte personbiler. Den mest solgte Volvo-modellene var XC60 (2259 nyregistrerte).

Modellserier for 2017 inkluderer sedanene S60 og S90, kombi/stasjonsvognene V40, V60 og V90, og crossoverbilene XC60 og XC90.

Egne modellserier for Kina er produsert av Chang'an Ford Automobile Ltd. i Shanghai siden 2006.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.