Volvo

. Begrenset gjenbruk

Volvo, svensk bilmerke, produsert ved Torslandaverken, Torslanda, Göteborg siden 1927, personbildivisjonen til AB Volvo ble overtatt av Ford i 1999, fra 2010 eid av det kinesiske selskapet Geely.

Fire klassikere fra Volvo. PV 60 (1946-mod.), 142 (1968-mod.), PV (1962-mod.) og Amazon 121 (1970-mod.)

Lars Mæhlum. Begrenset gjenbruk

De første modellene fikk betegnelsene ÖV (öppen vagn) og PV (personvagn). En rekke PV-modeller ble produsert, og i 1930-årene fikk modellene de linjene som i 1950-årene ble videreført i modellene PV544 og PV444; disse var i produksjon frem til 1965. I 1956 ble modellen Amazon lansert, den ble produsert til 1970 (fra 1962 også som stasjonsvogn, den såkalte «herregårdsvogn»). Den større 140-serien kom i 1966, avløst av 240-serien i 1974. I en særstilling står 340-serien, som fra 1976 ble produsert ved DAFs tidligere fabrikk i Nederland.

Pininfarina Sverige AB, som var et samforetak mellom Volvo og italienske Pininfarina ble etablert i 2003 i Uddevalla, ble i 2011 tatt helt over av Volvo.

Fra Volvofabrikken 2003. Sveising av karosseriet.

av Volvo. Begrenset gjenbruk

I 2016 ble det solgt 534 332 Volvo personbiler, og Volvo Cars hadde en omsetning på 180,7 mrd. svenske kroner. Produksjon av personbiler foregår ved selskapets fabrikker i Torslanda, Gent i Belgia, og i Chengdu og Daqing i Kina. Volvo Cars hadde i 2016 over 30 000 ansatte.

I Sverige produserer Volvo Cars komponenter i Skövde (motorer), Olofström (karosserideler) og Floby (veivaksler og bremseskiver).

I 2016 var Volvo Norges femte mest solgte bilmerke med 8777 nyregistrerte personbiler. Den mest solgte Volvo-modellene var XC60 (2259 nyregistrerte).

Modellserier for 2017 inkluderer sedanene S60 og S90, kombi/stasjonsvognene V40, V60 og V90, og crossoverbilene XC60 og XC90.

Egne modellserier for Kina er produsert av Chang'an Ford Automobile Ltd. i Shanghai siden 2006.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.