Festmusikk er en en sjanger i norsk populærmusikk som vokste fram etter årtusenskiftet. Den kjennetegnes av høyt energinivå, framtredende melodier og drivende rytmer. Festmusikk er bredt begrep som favner mye og variert musikk, avgrenset mot country, EDM og hiphop. Mange definisjoner av festmusikk framhever også musikkens tilknytning til distriktene fremfor de større byene.

Festmusikk ble en kategori i Spellemannprisen i 2021. Kategorien inkluderer også eldre sjangre som danseband og bygderock.

Kjennetegn

Det er en veldig stor sjangerbredde innen festmusikken. Noen vanlige fellestrekk er tydelig melodi og tekst, pumpende rytme med trykk på alle taktslag («fire flate»), og tekster om fest, sex og rus. Etter hvert har også livet på bygda blitt et vanlig tema i festmusikken. Musikken henter stiltrekk fra eurodance, hiphop og country. Festmusikk er forbundet med russefeiring, afterski, vorspiel og råning. Musikere og artister innen festmusikk fremhever ofte at de lager musikk for folk, heller enn ut ifra et ønske om å uttrykke seg selv. Festmusikken er populær, men har også vært stigmatisert på bakgrunn av sitt enkle uttrykk og en grunnleggende filosofi som skiller seg fra resten av musikkbransjen. Russemusikken spesifikt har også vært gjenstand for en omfattende debatt knyttet til spekulative tekster. Stigmatiseringen av festmusikken kommer til uttrykk blant annet ved mange artister har hemmelig identitet og til og med opptrer med masker for å ikke knytte sine ekte navn til musikken, og ved at festmusikk heller blir betraktet som et steg på veien mot en ordentlig karriere enn et mål i seg selv.

Historikk

Festmusikkens røtter på 1990-tallet

Den særnorske festmusikken vokste fram etter årtusenskiftet, men bygde på flere internasjonale stiler innen 1990-tallets popmusikk. En av de viktigste er eurodance, som kombinerte energien fra EDM med vers-refreng struktur og en leken grunnholdning, ofte orientert mot «novelty songs». En annen påvirkning er norske dansebands orientering mot country i løpet av tiåret. En tredje påvirkning er poprap, som brukte de kompositoriske nyvinningene i hiphop, som sampling og rapping, men ikke forholdt seg til hiphopens krav om autentisitet eller en kunstnerisk dimensjon.

Tidlig utvikling på 2000-tallet

Mange av stilene som etter hvert ble samlet til festmusikken hadde norske uttrykk i løpet av 2000-tallet. Vassendgutane ble beskrevet som «fest-country», som er et tidlig eksempel på fest-begrepet som sjangerbetegnelse, men bandet mangler EDM-rytmene som kjennetegner senere grupper i skjæringspunktet country og festmusikk. Norske poprappere som Erik og Kriss representerer en måte å jobbe med virkemidler fra hiphop i mainstream pop, men skiller seg fra senere festmusikk med en tydelig påvirkning fra mer sentimental og bevisst rap i skyggen av den ledende gruppen Karpe Diem (senere Karpe). Viktig for utviklingen av norsk festmusikk er også de svenske artistene innen Eurodance fra tiåret, som Basshunter og Kobosjarna, sistnevnte med svenske tekster. Gruppene var særlig populære blant russ. Også norske Spritneybears hadde suksess med engelskspråklig eurodance. Tidlige eksempler på norskspråklig EDM som Bli hos meg (2003) med Dina og Kongen av Mallorca (2008) med Svein Østvik var oversatt fra utenlandske originaler.

Gjennombrudd på 2010-tallet

Med DJ Broilers (senere Broiler) Afterski fra 2012 kommer den egentlige norske festmusikken. Settingen på tysk afterski synliggjør koblingen til eurodance. Innslag av talte sketsjer ble også et mye brukt virkemiddel i sjangeren. Freddy Kalas’ Pinne for landet (2014) er et annet tidlig eksempel, der den nasjonalistiske teksten peker fram mot den lokale tilhørigheten som etter hvert blir sentral i norsk festmusikk. Andre viktige artister i denne tidlige perioden var Sirkus Eliassen og Staysman.

Det store vendepunktet i festmusikkens historie var russemusikkens gjennombrudd. Sanger skrevet til russebusser hadde vært populære blant russ siden 2000-tallet, men fra 2015 nådde de også et mye større publikum. På dette tidspunktet hadde russemusikken blitt utviklet til en egen sjanger, med Tix som den fremste stilskaperen. Mens festmusikken hele tiden hadde hatt et humoristisk tilsnitt, hadde Tix’ tekster tydeligere poenger og gjennomgående ironi.

På grunn av festmusikkens allsangvennlige melodier og høye energinivå ble sjangeren populær blant barn. Russemusikk og annen festmusikk ble populært også i denne aldersgruppen, og i tillegg ble det produsert festmusikk spesielt for barn. Festmusikk for barn bruker de samme musikalske virkemidlene som annen festmusikk, men har veldig ulike tekster. De er enten enkle sanger om kjærlighet (for eksempel Elektrisk (2015) med Marcus & Martinus) eller didaktiske sanger om etikk, som BlimE!-sangene (2012–), eller om skolefag, som Til dovre faller (2014) med Johanne Holmedahl.

I andre halvdel av 2010-tallet ble sjangeren gradvis en del av hovedkulturen. Etter dette fikk den et mer variert uttrykk, fra reggae med Mads Hansens Sommerkroppen (2018) til singer-songwriter med Vidar Villas One night stand (2017). Felles er et høyt energinivå, fokus på melodi, en gjerne humoristisk tekst, og lite detaljert bakgrunn.

Mainstream på 2020-tallet

På 2020-tallet fikk musikkbransjen øynene opp for festmusikken, og stilen ble mindre stigmatisert enn den var tidligere. Et tegn på dette var at spellemannprisen for festmusikk ble opprettet i 2021. Her ble konsertvirksomhet på små steder fremhevet som et kjennetegn.

Fra 2020 fikk festmusikken et tydelig innslag av country. De første vinnerne av spellemannprisen for festmusikk, Hagle, representerer en bevisst sjangerblanding med hiphop-trommer og rapping, country-instrumentering og eurodance-refrenger. Artisten Carina Dahl ligger nærmere rendyrket country, men med drøyere tekster om fyll enn det som er vanlig i sjangeren og store allsangrefrenger.

I Tix-stilen er Ballinciaga blant de viktigste, og sanger som Dans på bordet (2022) kan beskrives som russemusikk uten russ; tekstene har russemusikkens lydbilde, men handler om fest og fyll generelt. Andre i denne stilen er Golfklubb og Bausa. Beathoven ligger nærmere hiphop med mer raffinert rapping enn resten av festmusikken og synkoperte rytmer.

Sverige er et viktig marked for norske artister innen festmusikk, og samarbeid på tvers av grensen er vanlig. Den svenske sjangeren Epadunk fra 2020-tallet ligner på den norske festmusikken. Sjangeren er knyttet til EPA-traktorer, det vil si personbiler som er registrert som jordbruksmaskiner og kan kjøres av 16-åringer.

På grunn av den store sjangerbredden innad i det som nå kalles festmusikk, blir begrepet kritisert av mange, særlig som kategori til Spellemannprisen. Kategorien har blitt kalt en restkategori for artister som er populære, men som blir mislikt innad i sjangrene de hører til stilistisk. Artister som Ballinciaga og D.D.E. har uttalt at det er et stigma forbundet med festmusikkategorien, og har heller meldt seg på kategorier som pop og rock. Samtidig har festmusikken på tvers av ulike stiler en felles innstilling og estetikk, og bølgen med festmusikk fra starten av 2010-tallet er utvilsomt et helhetlig fenomen i norsk populærmusikks historie, selv om den omfatter en stilistisk bredde som vanskelig kan kalles én sjanger.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg