Festbunad for Østerdalen, Maria Aaen-bunaden
/Norsk bunadleksikon.

Festbunad for Østerdalen – Maria Aaen-bunaden er en bunad som ble komponert av Maria Aaen fra Tynset. Hun var leder for broderiavdelingen ved Silkehuset i Oslo, og ble oppfordret til å delta i konkurransen om å lage ny Østerdalsbunad i 1946. Bunaden var en av de to seirende i konkurransen, og ble satt i produksjon i 1949.

Faktaboks

Utgangspunktet for å utlyse konkurranse om en ny bunad fra Østerdalen, var at Tynset Husflidslag engasjerte Ruth Arnestad Lødrup til å komponere en brodert festbunad for Nord-Østerdal i 1941. Bondekvinnelaget på Tynset tok opp konkurransen, og ville lage en egen festbunad, og dermed ble det utlyst ei åpen tevling. Lødrup-bunaden og Maria Aaen-bunaden delte seieren i 1948, og begge har vært i produksjon etter den tid.

Sjøl om gamle draktplagg var til inspirasjon under arbeidet med bunaden, må den regnes som en fritt komponert bunad. Broderiet er komponert med utgangspunkt i dekorativ maling i Olenstua fra Alvdal, nå ved Glomdalsmuseet. Denne måten å komponere broderte bunader på ble veldig populær i mellomkrigstida, og mange har i ettertid holdt fast ved denne metoden. Landsnemnda for bunadsspørsmål ble imidlertid opprettet i 1947, og de ønsket at bunadene skulle bli mer i tråd med gammelt draktmateriale. Så da Maria Aaen rådførte seg med Klara Semb og Halfdan Arneberg samt Randi Asker, som var konservator ved Norsk Folkemuseum, ga de uttrykk for at broderte bunader ikke hadde noe med Østerdalen å gjøre. Men det var jo nettopp en brodert festbunad som var målet med konkurransen, og Maria Aaen-bunaden har bestandig vært en populær bunad.

Draktdeler

Liv

Utgangspunktet for livet er et gammelt skjøteliv i damask, men bunadlivet er komponert nokså fritt i forhold til forbildet. Bunadlivet lages i to farger, grønt eller svart, i toskaftvevd ullstoff. Det grønne livet er kantet med svart og det svarte livet med grønt. Langs framkanter, halsringing og på ryggen er det brodert med ullgarn i flere farger. Broderiet er litt ulikt på de to fargevariantene. Livet lukkes med tre tinnhekter rett over livlinja og ei hekte øverst.

Stakk

Livet og stakken er sydd sammen, og stakken er foldelagt med brei midtfold foran og folder mot et rynkeparti midt bak. Den lages i samme stoff som livet. Nederst har den en brei kant: grønn på svart stakk og svart på grønn stakk. Over denne kanten er det en brodert bord med samme motiv som på livet.

Skjorte

Maria Aaen komponerte et skjortebroderi i hvitsøm, og dette er brodert på halskrage, skulderstykker, håndlinninger og ved halssplitten.

Forkle

Det er utarbeidet to ulike forklær til bunaden. Det ene er i et svart silkestoff, og brukes til grønn bunad. Nederst har det en brodert bård i samme farger som stakkebroderiet. Dette forkleet har også blitt laget i svart ullstoff.

Det andre forkleet er et håndvevd forkle med bomull i renning og ull i innslag. På svart bunn er det røde og grønne striper i ruteform. Forkleet er kopiert etter et forkle fra Tynset, som hører til ei drakt bestående av livkjole, trøye, tørkle og forkle. Det samme forkleet brukes også til Kvinnebunad fra Nord-Østerdal.

Begge forklærne er foldelagt til ei linning i livet. Silkeforkleet knytes, mens det rutete festes med hekter og trykknapper.

Lomme

Løslomma lages i samme materiale som liv og stakk, og er kantet med band i kontrastfarge. På framsida er den brodert med et motiv fra livet. Den lukkes med metallås som henger i ei hempe i livet.

Hodeplagg

To forskjellige hodeplagg er i produksjon. Det er to luer som begge har en viss tilknytning til tradisjonelle hodeplagg fra Østerdalen. Den ene har fasong som ligner de bevarte honnluvene fra Nord-Østerdal, med ett midtstykke og to symmetriske sidestykker. Denne lages i enten svart eller grønt ullstoff som resten av bunaden, eller det silkelignende stoffet som forkleet lages av. Det brukes svart lue til svart bunad, og grønn eller svart til grønn bunad. Lua har ullgarnbroderi på sidene og bak.

Den andre lua ligner de gamle rynkeluene, med rundet pull som er rynket til et glatt pannestykke. Pullen er også rynket i nakken. Den er av grønt ullstoff, mens pannestykket er av svart ullstoff med ullgarnsbroderi.

Understakk og strømper

Det brukes svarte strømper, og det er ikke bestemt noe særskilt om understakk.

Metall

Det er ikke utarbeidet eget sølv til bunaden, men ettersom flere har kopiert gamle søljer fra Østerdalen, er det vanlig å bruke slike til bunaden. Hektene i livet er i tinn, og lommelåsen lages av ulike metaller – og både hekter og lommelås varierer etter hva som er i handelen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg