Festbunad for Østerdalen – Maria Aaen-bunaden er en bunad som ble komponert av Maria Aaen fra Tynset. Hun var leder for broderiavdelingen ved Silkehuset i Oslo, og ble oppfordret til å delta i konkurransen om å lage ny Østerdalsbunad i 1946. Bunaden var en av de to seirende i konkurransen, og ble satt i produksjon i 1949.
Faktaboks
Utgangspunktet for å utlyse konkurranse om en ny bunad fra Østerdalen, var at Tynset Husflidslag engasjerte Ruth Arnestad Lødrup til å komponere en brodert festbunad for Nord-Østerdal i 1941. Bondekvinnelaget på Tynset tok opp konkurransen, og ville lage en egen festbunad, og dermed ble det utlyst ei åpen tevling. Lødrup-bunaden og Maria Aaen-bunaden delte seieren i 1948, og begge har vært i produksjon etter den tid.
Sjøl om gamle draktplagg var til inspirasjon under arbeidet med bunaden, må den regnes som en fritt komponert bunad. Broderiet er komponert med utgangspunkt i dekorativ maling i Olenstua fra Alvdal, nå ved Glomdalsmuseet. Denne måten å komponere broderte bunader på ble veldig populær i mellomkrigstida, og mange har i ettertid holdt fast ved denne metoden. Landsnemnda for bunadsspørsmål ble imidlertid opprettet i 1947, og de ønsket at bunadene skulle bli mer i tråd med gammelt draktmateriale. Så da Maria Aaen rådførte seg med Klara Semb og Halfdan Arneberg samt Randi Asker, som var konservator ved Norsk Folkemuseum, ga de uttrykk for at broderte bunader ikke hadde noe med Østerdalen å gjøre. Men det var jo nettopp en brodert festbunad som var målet med konkurransen, og Maria Aaen-bunaden har bestandig vært en populær bunad.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.