F-16 ble opprinnelig utviklet og produsert av General Dynamics og fløy første gang 20. januar 1974. Produksjonen begynte både i USA og i Europa (SABCA i Belgia og Fokker i Nederland) i 1978, og de første operative flyene ble levert fra 1979.
F-16 er fremdeles i produksjon, og over 4500 fly er levert ved utgangen av 2021. Produksjonen ble tatt over av Lockheed i 1993 (Lockheed Martin fra 1995). F-16 har vært eller er i bruk i 29 land, og omkring 3000 F-16 var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk i 25 land.
Den nyeste varianten er F-16V, som i 2012 offisielt fikk navnet Viper. Denne er blant annet utstyrt med modernisert cockpit og AESA-radar (Active Electronically Scanned Array).
F-16 ble valgt av Norge, i samarbeid med Danmark, Belgia og Nederland, i 1975 som nytt jagerfly for å erstatte F-104 Starfighter. Av andre flytyper hadde man vurdert den svenske Saab Viggen og den franske Mirage F.1.
I alt 74 F-16 ble levert til Norge, 60 enseters F-16A og 12 toseters F-16B mellom 1980 og 1984, og ytterligere to F-16B i 1987. Flyene som ble levert til Norge var jevnt fordelt mellom den første (Block 1/5/10) og den andre (Block 15) hovedvarianten. Gjenværende fly har siden blitt oppdatert. F-16 ble i januar 2022 faset ut av bruk av Luftforsvaret, og er erstattet av Lockheed Martin F-35 Lightning II.
F-16 ble av Norge brukt i NATO-operasjonen Operation Allied Force i 1999 i Kosovo, i de første skarpe oppdragene Luftforsvaret hadde hatt siden andre verdenskrig, og har etter dette vært brukt i Afghanistan i Operation Enduring Freedom fra 2002 til 2006, og mot mål i Libya, under operasjonene Odyssey Dawn og Unified Protector i 2011, hvor de norske flyene ifølge Luftforsvaret fløy 583 tokt og slapp 569 laser- og GPS-styrte bomber.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.