Fokker

Fokker F.VII/3m – Southern Cross, flyet som ble brukt til den første flygningen over Stillehavet
San Diego Air and Space Museum.

Artikkelstart

Fokker var navn på to flyfabrikker grunnlagt i henholdsvis Tyskland i 1912 og i Nederland i 1919 av Anthony Fokker. Den første er kjent for sine jagerfly brukt under første verdenskrig.

Historie

Fokker CV brukt av Hæren i Norge
/Nasjonalbiblioteket.

Fokker D.VII

U.S. Air Force photo.

Fokker Aeroplanbau

Fokker Aeroplanbau GmbH ble offisielt etablert i desember 1912 i Johannisthal i Berlin, men ble raskt flyttet til Schwerin i Mecklenburg-Vorpommern. Med seg hadde Anthony Fokker flykonstruktørene Martin Kreutzer, som ledet utviklingen av mange av de tidlige flytypene til Fokker, og Reinhold Platz, som stod for noen av de mest kjente og viktigste Fokker-flyene, som jagerflyene Fokker D.VII og Fokker Dr.I, og passasjerflyet F.II som var Fokkers første kabinfly, og var det første av en serie høyvingede passasjerfly bygd i helmetall.

Fokker leverte fra 1915 de første jagerflyene med synkroniserte mitraljøser, de såkalte eindeckere, monoplan utstyrt med en innretning som hindret mitraljøsene å avfyre når et propellblad var foran munningen.

Etter første verdenskrig ble fabrikkens navn endret til Schweriner Industrie-Werke av politiske grunner, men var fremdeles eid av Anthony Fokker som hadde forlatt Tyskland og etablert en ny fabrikk i Nederland i 1919. Reinhold Platz ledet fabrikken frem til 1921, og når Anthony Fokker hadde brutt alle bånd med fabrikken i Tyskland sluttet Platz seg til Fokker-fabrikken i Nederland.

NV Koninklijke Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker

NV Koninklijke Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker ble grunnlagt i 1919 i Amsterdam av Anthony Fokker. Fabrikken produserte en rekke fly for militært og sivilt bruk. Spesielt suksessrike flytyper før andre verdenskrig var passasjerflyet Fokker F.VII/3m og rekognoserings- og bombeflyet Fokker C.V, som også ble brukt av Hæren i Norge, og etter andre verdenskrig passasjerflyene Friendship, Fellowship, Fokker 50 og Fokker 100. I 1993 overtok Daimler-Benz aksjemajoriteten, men besluttet 1996 å ikke lenger satse på selskapet. Fokker gikk deretter konkurs, og produksjon opphørte helt i april 1997.

Atlantic Aircraft Corporation/Fokker Aircraft Corporation of America

Atlantic Aircraft Corporation ble grunnlagt i 1923 i USA med assistanse fra Anthony Fokker, og hadde rettigheter til å bygge Fokkers flytyper på lisens. Fabrikken ble reorganisert i 1925, og ble Fokker Aircraft Corporation of America. I tillegg til å produsere flytyper utviklet ved Fokker i Nederland utviklet og produserte fabrikken også egne flytyper. Anthony Fokker trakk seg ut av fabrikken i 1931

Flytyper

Fokker 100
Austrian Airlines.
Lisens: CC BY SA 2.0

Et utvalg av flytyper med årstall for første flygning i parentes:

  • E.I (1915) – enmotors jagerfly (monoplan), første jagerfly utrustet med synkroniserte mitraljøser
  • Fokker D.VII (1917) – enmotors jagerfly (biplan)
  • Fokker Dr.I (1917) – enmotors jagerfly (tredekker)
  • Fokker F.II (1919) – enmotors passasjerfly i bruk i rutetrafikk fra 1920
  • Fokker C.V (1924) – enmotors rekognoserings- og lett bombefly, i Norge brukt av Hæren og bygget på lisens av flyfabrikken på Kjeller
  • F.VII/3m (1925) – tremotors passasjerfly
  • F27 Friendship (1955) – tomotors høyvinget turbopropdrevet passasjerfly i trafikk fra 1958
  • F28 Fellowship (1967) – tomotors jetdrevet passasjerfly i trafikk fra 1969
  • Fokker 50 (1985) – tomotors, høyvinget turbopropdrevet passasjerfly, i trafikk fra 1987 og benyttet av SAS fra 1989
  • Fokker 100 (1986) – tomotors jetdrevet passasjerfly, i trafikk fra 1988

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg