Faktaboks

Elsa Solheim

Elsa Brit Solheim

Født
20. desember 1937, Moss
1-2-3-systemet ble produsert av A/S Trevare.
Portrettbilde
Elsa Solheim
Av .

Elsa Solheim er en norsk møbeldesigner og interiørarkitekt. Hun og mannen Nordahl Solheim jobbet i fellesskap i nesten 40 år. Deres møbler hadde opprinnelig røtter i norsk tradisjon, men senere utviklet de formspråket i en mer moderne retning.

Utdannelse

Elsa Solheim studerte ved linjen for interiør- og møbeldesign ved Bergens Kunsthåndverksskole (1957–1960). Som lærere hadde hun blant andre interiørarkitektene Runar Børresen og Sigurd Lie-Olsen. Hun fikk inngående praktisk og teoretisk innføring i møbeltegning og modellbygging. Under studietiden møtte hun Nordahl Solheim, som hun giftet seg med i 1960.

Etablering

Flamme 1 og Flamme 2 ble laget for Husfliden i Bergen.

Samme år etablerte Elsa og Nordahl Solheim egen designpraksis. De leide et hus på Isdalstø i Lindås kommune, nord for Bergen.

Tidlig i 1960-årene fant de inspirasjon i norsk folkekultur med mål om å skape moderne møbler med norsk særpreg. De jaktet på kildemateriale i biblioteker og på museer. Etter kort tid lyktes de å få til et samarbeid med Husfliden i Bergen. Det resulterte i peiskrakkene Flamme 1 og Flamme 2, begge i furu.

En annen modell var furumøbelserien Veslefrikk. Peisstolen var tuftet på en tradisjonell pinnestol, men Solheim laget en variant med et rektangulært sete og et ryggbrett som gikk i ett med armlenene i nesten 90 graders vinkel. Stolen ble komplettert med bord og sofa i forbindelse med en leveranse til Norway Food Center i London. Møblene ble utført i små serier, vanligvis av lokale håndverkere, på oppdrag av Husfliden i Bergen som ikke hadde egen produksjon.

Konkurransevinner

Furu 3 ble tildelt tredjepremie i Den Norske Husflidsforenings møbelkonkurranse.

I 1965 deltok Elsa og Nordahl Solheim i Den Norske Husflidsforenings møbelkonkurranse. Blant de innsendte utkastene ble de tildelt tredjepremie for peisstolen Furu 3. I tillegg ble to andre utkast innkjøpt. Furu 3 var som navnet tilsier, laget i furu, for- og akterbein var rektangulære med avrundede hjørner, og setet var noe skålformet. Dimensjoneringen av materialene var harmonisk tilpasset og ga en robust karakter.

Furubølgen

Det store løftet for ekteparet kom i 1965 i forbindelse med den årlige møbelmessen i Stavanger. I sentrum av Rogalandsmessens kuppelformede bygning ble det arrangert en spesialutstilling med møbler av norske tresorter, i all hovedsak furu. Solheim ble invitert av Møbelprodusentenes Landsforening til å lage et hytteinteriør. Det var delt inn i tre avdelinger: spisestue, sofagruppe og hybelkjøkken.

Spisestuen ble innredet med framskap, kråskap og et solid spisebord i furu. Spisebordet kom med stoler i syrebeiset bjerk. Møblene fikk navnet Fjord og ble produsert av Hardanger Møbelfabrikk. Hybelkjøkkenet hadde et kombinert veggskap med utfellbar bordplate på veggen. Oppholdsrommet var møblert med parets glidestoler Arne sammen med et klaffebord og et vegghengt hjørneskap. På utsiden av hytten var det utstilt enkle vindusbenker med løse puter og blomsterkasser.

Scandinavian Design og internasjonal orientering

Fra midten av 1960-årene formga Solheim-paret i hovedsak møbler tilpasset industrialisert møbelproduksjon. En viktig samarbeidspartner var O.P. Rykken & Co. (senere Rybo). Løsningen rundt møbelserien Flexi, som besto av bord, sybord, blomsterkasse og krakk, alle i teak, var vel uttenkt og godt designet.

Blant høydepunktene fra tiåret er fluktstolen Aero og gyngestolen Nor, begge vist på Scandinavian Furniture Fair i København i 1967. Samtidig kom den minimalistisk orienterte armstolen Savan for Arnes Møbelfabrikk.

Vinner av svensk møbelkonkurranse

Solheim var interessert i å eksperimentere med nye materialer. I 1968 vant de Sveriges Möbel-industris Möbelpristävlan med prosjektet Permutasjon. Prosjektet ble senere videreutviklet til 1-2-3-systemet som ble produsert av A/S Trevare.

Systemet er konstruert over kasseformer i standardformatet 55 × 55 centimeter. Disse kunne kombineres i en rekke varianter – som bord, blomsterkasse eller stol. Stolene med løse seter var plassert på kassens løse plate med tre ulike ryggstøtter – med og uten armlener. 1-2-3-systemet inviterte brukeren til fritt å sette sammen ulike sittegrupper, alt etter smak og behag.

Stoler med fjæring

Typisk for Solheim er stoler med fjærende understell. Det var noe de begynte å jobbe med fra slutten av 1960-årene. Prototypen til hvilestolen Kengu ble vist i København i 1967.

Omtrent samtidig designet de stolen Pirate. Stolen kom dog i serieproduksjon først i 1973, både i flatstål og laminert tre. Trevarianten ble etterlignet av Hove Møbler under modell- navnet Skyline. For å unngå en lang runde i rettssystemet inngikk Rybo et forlik med Hove Møbler. Rybo ble tilkjent 375 000 kroner, men Hove Møbler fikk fortsette produksjonen av etterligningen.

Stolen Jaguar for Rybo fra 1975 kan ses på som en videreutvikling av Pirate. Den er laget med et sete som nærmest henger i en konstruksjon som en forlengelse av for- og bakbein. I 1979 begynte Georg Eknes Industrier å produsere ekteparets ungdommelige hvilestol Coming i elokserte massive aluminiumsprofiler, som senere ble utviklet til Futura i flatstål.

Unisit som vokser med barna

Stol
Den regulerbare barnestolen Unisit er i krysningsfeltet funksjonalisme og popkunst.
Stol
Av .

I 1979 viste Elsa og Nordahl Solheim barnestolen Unisit på Scandinavian Furniture Fair. I likhet med Peter Opsviks Tripp Trapp kunne den «vokse» ved at brukeren regulerte sittehøyden og fotplaten. Utførelsen var i stålrør og støpt plast. I 1980 var stolen produksjonsklar fra Georg Eknes Industrier.

Condor og Bakkekontakt

I 1984 lanserte Vatne Møbler Condor. Den regulerbare stolen gjennomgikk en gedigen produktutvikling fra 1982 til 1984. Understellet er i laminert tre, utformet som det skyter fart bakfra, lignende 1930-årenes amerikanske streamline design. En spennende detalj er den hornformede nakkestøtten.

I 1986 var Elsa og Nordahl Solheim en av fem likeverdige vinnere i Oslo kommunes og Statens vegvesens konkurranse om design av park- og gatemøbler. Med utkastet Bakkekontakt fikk de tilbud om oppdraget. Forslaget var basert på seter i metall som skulle festes i en aluminiumkonstruksjon, montert til sokler i naturstein. Solheim ønsket at benkene skulle danne grupper, som kunne slynge seg mellom trær og busker. Etter ekteparet var i et møte rundt prosjektet, opplevde de å miste styringen og besluttet derfor å trekke seg.

Møbler for transport

Møbeltegning
Grunnriss av Transit, som er blitt levert til tog i Norge og internasjonalt.
Møbeltegning
Av .

I de nesten 40 årene som ekteparet samarbeidet, var prosjektet Transit det viktigste. I 1979 startet samarbeidet med Georg Eknes Industrier. Det første målet var å levere seter til M/S Lygra. En forutsetning for setene var en lett konstruksjon. Man benyttet derfor aluminium.

I 1981 leverte man de første Transit-setene. Den opprinnelige modellen er med seter festet til en bjelke i ekstrudert aluminium, som er montert til søyler på enden av hver seterekke. Løsningen imøtekom skipskonstruktørens ønske om få skruefester i dørken. Likeså bidro konstruksjonen til enkelt renhold. Serien har kommet i mange varianter opp gjennom årene. Transit Janus ble levert til Japan i både 1980- og 1990-årene.

Samarbeidet går videre

I 1997 døde Nordahl Solheim. Elsa Solheim og sønnen Kristian Solheim valgte å videreføre firmaet som Solheim Designere AS. Deres samarbeid med Georg Eknes Industrier har fortsatt. Utviklingen og produksjonen av Transit-serien pågår fortsatt.

Utmerkelser (i utvalg)

  • Førstepremie i SPACE møbelkonkurranse, arrangert av Norske Interiørarkitekters og Møbeldesigneres Landsforening i samarbeid med Westnofa, 1989
  • Sølvmedalje og idépris, Sveriges Industriförbunds Möbelpristävlan, 1968
  • Gullmedalje og diplom, Ottava Mostra Selletiva – Concorso Internazionale del Mobile, Cantu, Italia, 1969
  • Førstepremie, Sovrum 1970, Dux Sängar AB, Sverige, 1969

Utstillinger (i utvalg)

  • Sett innenfra – Norske Interiørarkitekters Landsforening presenterer seg, Galleri Vognremissen, Oslo, 1984
  • Interiør nå. Norsk eksperimentell design, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1984
  • Morgondagens möbler, Tibro, Sverige, 1969

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Linder, Mats (2011). Norske designmøbler 1940–1975, Samler & Antikkbørsen
  • Gusrud, Svein og Mats Linder (2017). Norske stoler, Gaidaros forlag

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg