jernbanearkitektur

Arne Henriksen regnes som en fornyer av norsk jernbanearkitektur. Slependen stasjon er bygd i 1993.
Av /Nasjonalmuseet.
Lisens: CC BY 4.0

Artikkelstart

Jernbanearkitektur er en form for «reisens arkitektur», først og fremst knyttet til jernbanens stasjonsbygninger og øvrige bygg. I nyere tid har man også inkludert andre komponenter som ledningsmaster, broer, perronger og annet, som ledd i en helhetlig design av en banestrekning.

I Norge var jernbanearkitekturen i eldre tid ofte budbringere om ny arkitektur, med synlig innflytelse på arkitekturutviklingen generelt. Blant de som i nyere tid i størst grad har preget norsk jernbanearkitektur er NSBs arkitektkontor og arkitekt Arne Henriksen.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Odd Brochmann: Stygt og pent på Jernbanen, «Byggekunst» 1954 ss. 113–18;
  • John Engh og Peer Qvam: Oslo Sentralstasjon. Nytt prosjekt for reprisemessig utbygging, «Byggekunst» 1954 ss. 119–23.
  • Oversikt i «Byggekunst» 5/1979 ss. 343–65, med bl.a.: Eivind Hartmann og Øistein Mangset: Stasjonene – jernbanens ansikt, ss. 344– 352; Arne Henriksen: En gigantisk stjerne med stråler av jernbaneskinner, ss. 354–57, eksempler: NSB Arkitektkontor: Drammen stasjon (1978) ss. 358–59, Engh & Seip Arkitektkontor A/S: Oslo sentralstasjon, ss. 360–61.
  • Trond Børrehaug Hansen, Håkon Gundersen og Svein Sando: Jernbanen i Norge, Oslo 1980, anmeldt av Erik Lorange i «Byggekunst» 1981 s. 212;
  • Stephan Tschudi-Madsen: Jernbanearkitektur, i «Norges kunsthistorie» 5, Oslo 1981 ss. 61–67;
  • Ingvar Mikkelsen: Fra arkitekturhistorien, «Byggekunst» 1989 ss. 42–43;
  • Tormod Olesen: Dovrebanen, «Byggekunst» 1990 ss. 458–60;
  • Iacob Heiberg: NSBs nye sovevogner, «Byggekunst» 1990 ss. 474–75;
  • Arkitektene Rødahl & Clausen: Værnes stasjon (1994);
  • AVIAPLAN: Gardermoen stasjon (1998).
  • Bjørn Larsen: Utvikling av nye tog for Gardermobanen, «Byggekunst» 5/ 1996 ss. 10–17;
  • Eivind Hartmann, Øistein Mangset, Øyvind Reisegg: Neste stasjon. En guide til jernbanens arkitekturhistorie, Oslo 1997;
  • LPO arkitektur og design AS: Nationaltheatret stasjon, Sande Stasjon, «Byggekunst» 4/2000 ss. 28–47.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg