Faktaboks

Christian Hansen Ernst
Christian Hansen
Død
17. august 1694, Kragerø
Virke
tollbetjent
Familie

Foreldre: Ukjente.

Ugift.

Christian Hansen Ernst
Ulrik Frederik Gyldenløve (til høyre) sammen med en pasje som ifølge tradisjonen skal være Christian Hansen Ernst. Det er imidlertid høyst usikkert om det virkelig er ham. Slike svarte pasjer var et standardelement i portrettmalerier av standspersoner i Europa på 1600–1700-tallet.

Christian Hansen Ernst var en norsk embetsmann i tollvesenet, som var virksom i Kragerø på slutten av 1600-tallet. Han er nevnt der mellom 1686 og 1694, da han døde brått. Ifølge en senere kilde var han av afrikansk eller afro-europeisk herkomst. Hvis dette stemmer, er han en av få eksempler på svarte mennesker som vi kjenner til i Norge i tidlig nytid, og Norges første svarte embetsmann.

Det er ukjent hvor Ernst var født, men han kom trolig til Norge fra London i husholdet til engelskmannen James Wicker. Wicker var i tjenesten til stattholder Ulrik Frederik Gyldenløve og ble i 1680 toller i Kragerø. Ernst ble i 1683 utnevnt til måler, veier og vraker samme sted. Han døde brått i 1694, trolig drept i et gateslagsmål.

I en kilde kalles han Christian Hansen Ernst, i andre kun Christian Hansen, men det dreier seg trolig om samme person.

Omtale i historiske kilder

Forsiden på Bærnholdtmanuskriptet
Marcus Bærnholdt (1705–1773) etterlot seg et manuskript datert 1758 om sin hjembys historie: En kort Underretning om Kragerø Byes Begyndelse og Tiltagelse. Samt nu iværende Tilstand. Her omtales Christian Hansen Ernst to ganger.
Forsiden på Bærnholdtmanuskriptet
Av /Riksarkivet, foto: Ola Teige.

Tollbetjent

Det første man vet om Christian Hansen, er at han ved et kongebrev datert 26.3.1687 ble utnevnt til måler, vraker og veier ved Kragerø tollsted. Denne tollbetjenten hadde som oppgave å sørge for at det ble brukt riktig mål, vekt og emballasje i varehandel, som regel ved å måle varer som ble inn- eller utført. I tillegg foretok han kvalitetssortering og kassering av ulike varer, særlig fisk og trelast.

Videre viser Kragerøs kirkeregnskaper at han ble begravet i byens kirkegård i august 1694. Året etter ble det ansatt en ny person i embetet – da det var ledig som følge av et dødsfall.

I både kongebrevet og kirkeregnskapet kalles han bare for «Christian Hansen». Det er ikke funnet noen andre kilder som omtaler denne Christian Hansen eller hans tid som tollembetsmann ved tollstedet.

Bærnholdts manuskript

Andre notis i Bærnholdtmanuskriptet
I Bærnholdts andre notis om Christian Hansen Ernst skriver han blant annet at «Christian Hansen Ernst var en Morian [...] han blev ihiel stukken paa gaden om natten d: 17de augusti 1694».
Andre notis i Bærnholdtmanuskriptet
Av /Riksarkivet, foto: Ola Teige.

Den neste opplysningen om Christian Hansen kom i et manuskript skrevet på 1750-tallet av Marcus Bærnholdt (1705–1773). Bærnholdt var ansatt som måler, veier og vraker i Kragerø, men er i dag mest kjent som lokalhistoriker og legatgiver. Ved sin død etterlot han seg et manuskript datert 1758 om sin hjembys historie: En kort Underretning om Kragerø Byes Begyndelse og Tiltagelse. Samt nu iværende Tilstand.

Det er det første kjente byhistoriske verket om Kragerø og en viktig kilde til byens tidlige historie etter grunnleggelsen i 1666. Det bygger på opplysninger Bærnholdt hadde samlet inn i løpet av sitt virke i byen. Mye av innholdet var avskrifter av ulike dokumenter og lister over embetsmenn. Originalen finnes i dag i Riksarkivet.

I dette manuskriptet omtaler Bærnholdt Christian Hansen, som han kaller Christian Hansen Ernst, to ganger. Første gang i omtalen av postvesenet i Kragerø:

«Af et Skiftebrev efter en Morian navnlig Christian Hansen Ernst dat: 9de Aprili 1695 finder ieg han kaldet Postmæster, ieg tvivler om at han har været anden Postmæster end over den Post som udi Privilegiumet bevilges at gaae imellem Kragerøeog Scheen men hvor der har været Postmester før ham har jeg ikke fundet noget om, han kom ellers ikke her til Bÿen førend Ao 1681.»

Skifteprotokoller for Kragerø er først bevart fra 1731, og dette er derfor den eneste referansen til et slikt brev som kjennes. Det er likevel ingen grunn til å tvile på at Bærnholdt har sett et slikt skiftebrev. Dateringen til april 1695 stemmer også med at Christian Hansen døde høsten 1694. Av andre kilder er det påvist at toller James Wicker også var postmester i Kragerø, noe som støtter Bærnholdt konklusjon om at Christian Hansen neppe var postmester. Det mest interessante her er at at den avdøde kalles for «morian». Dette var på 1600-tallet en vanlig betegnelse på svarte mennesker. Som regel av afrikansk opprinnelse, men det ble også brukt om folk fra Sør-Asia med mørk hud.

Den andre gangen Bærnholdt omtalte Christian Hansen Ernst, var da han listet opp Kragerøs veiere og målere:

«Der er vel ingen af dem beskikked førend Ao 1683 Da Forordning udkom at Veiere og maalere over alt i stæderne skulle beskikkes. Christian Hansen Ernst var en Morian om han er tilforen Talt at han var Postmester han blev ihiel stukken paa gaden om natten d: 17de augusti 1694 han kom her til Byen Ao 1681 med Tolder Jæmes Wikker som var en Engels mand de havde begge været i Gÿldenløves Hoff.»

Her kommer Bærnholdt altså med flere opplysninger om Christian Hansen Ernst. Han angir både når og hvor han døde og knytter ham til James Wicker, som var toller i Kragerø 1680–1697. Wicker var som Bærnholdt skrev en engelskmann. Han hadde trolig hadde kommet i tjenesten til Norges stattholder Ulrik Fredrik Gyldenløve da denne var dansk-norsk ambassadør i London fra 1669 til 1670. Da Wicker ble utnevnt til toller, var Gyldenløve hans kausjonist.

Flere av opplysningene Bærnholdt kommer med, stammer trolig ikke fra skiftebrevet han skal ha sett, men virker heller å ha vært basert på opplysninger Bærnholdt hadde hørt i sin oppvekst i Kragerø. Selv om han var født først i 1705, så har han trolig snakket med folk som husket Hansen og hans brå dødsfall. Bærnholdt sier imidlertid ingenting om omstendighetene rundt drapet, om hvem som var gjerningsmann eller eksakt hvor det skjedde. Det er også stort rom for feil, sammenblandinger og misforståelser når hendelser som har skjedd 20–40 år tidligere blir gjenfortalt. Det er ikke funnet noen opplysninger om noen rettsprosess eller annen reaksjon fra myndighetene på et slikt drap. Samtidig er det bevart få arkivkilder fra Kragerø før 1700, blant annet er både tingboken og skifteprotokollene tapt.

Afrikanere i Europa

Nyere forskning har visst at det var til dels store samfunn av frie svarte, frigitte slaver og slaver flere andre europeiske byer på slutten 1600-tallet. De var fraktet ditt fra Afrika og kolonier i Amerika og Asia av kjøpmenn, offiserer, skippere og andre. Mange av dem rømte eller ble frigitt. En av disse byene var London, hvor det på 1500–1600-tallet oppsto et livskraftig afrikansk og sør-asiatisk samfunn. Det talte trolig flere tusen mennesker. De fleste av dem var unge menn, men det er også funnet eksempler på kvinner og barn. De fleste av dem var frie eller ufrie tjenere, og mange var euro-afrikanere, det vil si at de var av blandet afrikansk og europeisk herkomst.

Det finnes også eksempler fra senere på 1700-tallet på at tjenere og slaver fra Afrika, Vestindia og Sør-Asia ble fraktet til København og byer i Norge, både Arendal og Christiania. Det gjaldt både frie svarte og slaver.

At Wicker kan ha hatt med seg en svart tjener eller skriver til Norge, er dermed ikke usannsynlig. Christian Hansen Ernst kan ha vært en frigitt slave, eller kanskje mer sannsynlig, en andre generasjons fri svart mann. Hvordan han har fått det nordisklydende navnet Christian Hansen Ernst, er imidlertid uvisst. Ernst har deretter, nok med Gyldenløves assistanse og som hans klient, fått stillingen som måler, veier og vraker i Kragerø da den ble ledig. Han har trolig også hjulpet Wicker med posten, og slik blitt assosiert med den. Men han var ikke postmester, slik han i en del senere tradisjoner omtales som.

Senere myter og tradisjoner

At en afrikaner skulle ha vært embetsmann i en norsk kystby og møtt en voldsom død, har fanget manges oppmerksomhet. Det er blitt sett på som en viktig episode i norsk innvandrings- og minoritetshistorie. Saken om «negerpostmesteren», som han ble kjent som, dukker jevnlig opp i aviser og historietidsskrifter og er dessuten skildret både som teater og tegneserie.

Bærnholdt-manuskriptets virkningshistorie

Bærnholdt-manuskriptet ble ikke publisert i hans levetid. Påskrifter på det viser at det var eid av flere personer i Kragerø, før det ble gitt til Riksarkivet i 1914.

Historien om Christian Hansen Ernst, en svart embetsmann drept på gata i 1694, er ikke funnet nevnt noen steder før i 1871 da historikeren Ludvig Daae nevnte den sin bok Det gamle Christiania. Daae hadde ingen kildehenvisninger, men det går klart frem av innholdet at han har hentet opplysningene fra Bærnholdt. Deretter ble drapssaken nevnt i Kragerø bys historie (1916) av Haagen Krog Steffens. Kilden her må også være Bærnholdt. Daae og Krog Steffens er deretter blitt brukt som kilder av en rekke andre lokal- og faghistorikere.

Lokale tradisjoner i Kragerø

Knivstikkersmauet
Gata i Kragerø der Christian Hansen Ernst ifølge en lokal tradisjon skal ha blitt stukket ned og drept, har fått navnet Knivstikkersmauet.
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Muntlige tradisjon om mordet har lenge eksistert i Kragerø. Kunsthistorikeren Ulf Hamran dokumenterte tre slike tradisjoner i i Kragerø og omegn i våre dager. Kan de fortelle oss noe om hendelsen?

Den første tradisjonen utpeker «Knivstikkersmauet» i Kragerø som åsted for drapet. Vi vet ikke når denne er registrert for første gang. En følge av denne tradisjonen er at et smug i den eldste delen av Kragerø fikk dette navnet og at det senere ble satt opp en plakett der. Den andre tradisjonen kan derimot tidfestes bedre. Ifølge familien Wiborg skal Ernst ha bodd i deres hus på Barthebryggen og gått igjen i gjesteværelset. Familien flyttet imidlertid inn i huset først i 1892, og personen som virker å være opphavsmann for historien bodde der i perioden 1912–1969.

Den tredje tradisjonen presenterte Ulf Hamran i en artikkel i 2000. Ifølge Bertha Marcussen i Kragerø var morderen hennes forfader Grunde Olsen Barland fra Sannidal. Informanten hadde historien fra sin onkel og pleiefar på Barland. Pleiefaren levde i perioden 1860–1940. Barland og Ernst skal ha beilet til samme dame i Kragerø, noe som førte til at Barland drepte Ernst i sjalusi. Etter drapet fikk Barland angivelig hjelp til å rømme til utlandet, siden han var sønn av en greve. Der tjente han syv år som soldat før han vendte tilbake. Som bevis for dette ble det lagt frem en rytterkårde modell 1685, bevart i slekten.

Det finnes ingen samtidige kilder eller spor som støtter opp om beretningen. Grunde Olsen Barland har ikke latt seg finne, men en Ole Grundesen bygslet i 1708 gården Barland. Han var ifølge et sjømilitært manntall født rundt 1648. Den tidligst kjente opphavsmannen til historien er i tid senere, eller i det minste samtidig med Daae og Krog-Steffens bøker. Det eneste nye i tradisjonen er grevesønnen og hans militærtjeneste. Ingen av delene kan dokumenteres. En slik grevesønn er også ukjent, det var ingen grever i Norge før 1671. Familien til de tre som hadde vært grever i Norge i 1671 (Ulrik Frederik Gyldenløve, feltmarskalk Gustav Wilhelm Wedel og Peder Griffenfeld) er dessuten godt dokumentert.

Historien om drapet på Ernst ble vidt publisert, først i 1871 av Daae og i 1916 av Krog-Steffens. Dessuten var Bærnholdt-manuskriptet fra 1758 i flere Kragerø-familiers eie før det i 1914 ble forært Riksarkivet. Mye tyder på at de lokale tradisjonene i Kragerø og omegn er oppstått etter 1871, og at inspirasjonen til dem var Daae og Steffens fremstilling av saken som begynte å leve sitt eget liv.

«Sorte-Henrik»

Ulf Hamran hevdet i disse artiklene at Barland-tradisjonen måtte stemme og bygget på muntlige overleveringer fra 1690-tallet. Han identifiserte også Bærnholdt-manuskriptets Christian Hansen Ernst med en svart gutt som er avbildet på et portrett av stattholder Ulrik Fredrik Gyldenløve som i dag henger i Eidsvollsbygningen. Dit det kom som gave i 1857. Portrettet viser stattholderen avbildet i feltherreutstyr ledsaget av en svart gutt på 12–15 år som bærer hans hjelm. Det er uvisst når og hvor bildet er malt. Slike svarte pasjer var et standardelement i portrettmalerier av standspersoner i Europa på 16-1700-tallet

Hamran viste en artikkel av Gerda Vislie i Bergens Tidendes særnummer ved Grunnlovens 150-års jubileum i 1964. Portrettet danner utgangspunkt for artikkelen, og i følge den er gutten på maleriet Ernst som kom i Gyldenløves tjeneste mens kongesønnen var ambassadør i London. Det opprinnelige navnet hans var Chris Henry Ernest – i Norge kalt «Sorte Henrik». Ifølge Vislie skal han ha vært en skøyer og ha hjulpet sin herre med å få kontakt med kvinner. Han skal så ha blitt belønnet med postmesterembetet i Kragerø. Der skal han ha sjarmert byens gifte og ugifte kvinner. Ernst skal til og med ha blitt far til flere barn. På grunn av dette ble han en høstkveld ble stukket ned på gaten av en sjalu ektemann. Vislie baserte visstnok artikkelen på opplysninger hun fikk da hun ble vist rundt i bygningen av konservator ved Eidsvollsminnet Carl B. Gunnarson. Hvor han fikk historien fra, vites ikke. Hamran mente at det måtte finnes en ukjent kilde som Gunnarson bygget på. Han hevder også at dette viser at dødsfallet var et «ordinært drap», og at den senere tids fokusering på rasisme i dette tilfellet er uriktig.

Denne tradisjonen kan ikke dokumenteres før 1964, og inneholder mange av de samme elementene som Bærnholdts manuskript fra 1758, slik den senere ble videreformidlet av Daae og Krog Steffens etter 1871. Det er lagt til en kjærlighetshistorie og en slags oversettelse av Christian Hansens Ernst navn til engelsk.

Avbildninger

Kunstneriske portretter

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kilder

  • Riksarkivet, Manuskriptsamlingen, 105 in fol., Bærnholdt, Marcus, En kort underretning om Krageröe Bÿes Begÿndelse og Tiltagelse, samt nu i værende tilstand sammen skreven av Marcus Bærnholdt, Kragerø ca. 1758

Litteratur

  • Daae, Ludvig, Det gamle Christiania, Christiania 1891.
  • Hamran, Ulf: «Mordet på negerpostmester Christian Ernst i Kragerø 1695», i Årbok for Telemark 1988, Notodden 1988
  • Hamran, Ulf: «Fra Whitehall i London til Knivstikkersmauet i Kragerø. Er gåten om Christian Hansen Ernsts liv og død oppklart?», i Historieglimt 2000. Årsskrift for Kragerø og Skåtøy historielag, 2000, s. 66–81
  • Krog-Steffens, Haagen, Kragerø bys historie 1666–1916, Kristiania 1916.
  • Newman, Simon P., Freedom seekers. Escaping from slavery in Restoration London, London 2022
  • Strømme, Helge Knudsen, Marcus Bærnholt og historien om Kragerø, Kragerø 2016.
  • Teige, Ola, «Negerpostmesteren i Kragerø», Heimen, 42(3) 2005
  • Vislie, Gerda, «Negeren i Eidsvolls-bygningen», i Bergens tidende, fredag 15. mai 1964
  • Østhus, Hanne, «Slaver og ikke-europeiske tjenestefolk i Danmark og Norge på 1700- og begynnelsen av 1800-tallet». Arbeiderhistorie 2018

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg