Audi

Artikkelstart

Audi er et tysk bilmerke. Merket blir produsert av Audi AG som er et heleid datterselskap av Volkswagen AG. Audi blir i Norge importert av MøllerGruppen AS.

Faktaboks

Uttale
ˈaudi

Virksomhet

Audi e-tron var den mest solgte modellen til Audi i Norge i 2020

.
Lisens: CC BY ND 2.0
Audi R8.
Av .
Lisens: CC BY NC SA 2.0

Audi AG har hovedkontor i Ingolstadt, og har bilproduksjon ved fabrikker i Ingolstadt og Neckarsulm i Tyskland, Györ i Ungarn, Changchun, Foshan og Qingdao i Kina, Brussels i Belgia, San José Chiapa i Mexico, Aurangabad i India, Kaluga i Russland, Bratislava i Slovakia og i Martorell i Spania. Audi AG eier også bilmerket Lamborghini og motorsykkelmerket Ducati.

Audi AG leverte 1 853 883 personbiler og 53 183 motorsykler i 2019, 1 845 573 av personbilene var av merket Audi, og konsernet hadde en omsetning på 55,7 milliarder euro.

I Norge var Audi det tredje mest solgte bilmerket i 2020, med 10 269 nyregistrerte personbiler. Den mest solgte Audi-modellen i Norge i 2020 var den elektriske e-tron med 9227 nyregistrete biler.

Modellserier inkluderer småbilene A1 og A3, mellomklassebilene A4, A5 og A6, sedanene A7 og A8, SUV'ene Q2, Q3, Q5, Q7, Q8 og den elektrisk drevne e-tron, og sportsbilen R8.

Egne modeller for det kinesiske markedet blir produsert av FAW-VW Automobile Co., Changchun, Kina.

Historie

Første generasjon Audi 80, over 933 000 ble produsert i årene 1972 til 1978

Av .
Lisens: CC BY NC SA 2.0

De første Audi biler ble produsert fra 1910 av dr. August Horch (1868–1951), som måtte forlate sin første fabrikk (Horch). Audi-bilene gjorde seg blant annet bemerket som konkurransevogner i årene før første verdenskrig. Audi gikk i 1928 sammen med DKW, og i 1932 sluttet Horch og Wanderer seg til gruppen, som fikk navnet Auto Union. Biler med merket Audi ble produsert frem til 1939.

Auto Unions fabrikker lå i Øst-Tyskland og ble nasjonalisert etter andre verdenskrig, men i 1949 ble Auto Union opprettet på ny i Ingolstadt i Vest-Tyskland. Audi-bilen gjenoppstod først i 1965, da Auto Union lanserte en ny forhjulsdrevet bil. Audi AG ble opprettet i 1969 som Audi NSU Auto Union AG, da Auto Union og NSU gikk sammen, og fikk nåværende navn fra 1984. Audi AG har vært et heleid datterselskap av Volkswagen AG siden 1966.

Viktige og kjente personbilmodeller etter 1965

Viktige og kjente personbilmodeller inkluderer (årstall for første gang produsert i parentes):

  • Audi 60 (1965) – mellomklassebil, i produksjon til 1972 da den ble erstattet av Audi 80
  • Audi 100 (1968) – mellomklassebil, i produksjon til 1994 da den ble erstattet av Audi A6
  • Audi 100 Coupé (1970) – todørs sportsvariant av Audi 100 med fastback-karosseri, i produksjon til 1976
  • Audi 80 (1972) – mellomklassebil, i produksjon til 1994 da den ble erstattet av Audi A4
  • Audi 50 (1974) – småbil i produksjon til 1978, også produsert av Volkswagen som VW Polo fra 1975
  • Audi Quattro (1980) – firehjulsdrevet sportsmodell, i produksjon til 1991
  • Audi 90 (1984) – mellomklassebil, i produksjon til 1991
  • Audi V8 (1988) – premiummodell, i produksjon til 1994 da den ble erstattet av Audi A8
  • Audi A3 (1996) – småbil, varianter omfatter S3 og RS3
  • Audi A4 (1994) – mellomklassebil, varianter omfatter RS4 i produksjon fra 2005
  • Audi A6 (1994) – mellomklassebil, varianter omfatter S6 og RS6
  • Audi TT (1998) – sportsbil
  • Audi Q7 (2005) – SUV, Audis først modell i SUV-segmentet
  • Audi R8 (2006) – sportsbil
  • Audi A5 (2007) – mellomklassebil, varianter omfatter S5 og RS5
  • Audi e-tron (2018) – elektrisk drevet SUV

Navn og symbol

Audi (latinsk 'lytt') er en latinisert form av Horch, grunnleggerens navn. Audis symbol, fire sammenlenkede ringer, skriver seg fra mellomkrigstidens Auto Union.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg