Auto Union, opprettet 1932 som en sammenslutning av fire tyske bilfabrikker i Sachsen: Audi, DKW, Horch og Wanderer. Auto Union ble også brukt som eget statsstøttet racerbilmerke i 1930-årene, mens personbilene ble markedsført under de enkelte fabrikkers navn. I 1930-årene var Auto Union verdens største motorsykkelprodusent (DKW) og Tysklands nest største bilprodusent. Firmaets merke, fire sammenlenkede ringer, brukes fortsatt av Audi.

Fabrikkene, som lå i Øst-Tyskland ble nasjonalisert etter den annen verdenskrig, men Auto Union AG ble grunnlagt på nytt 1949 med sete i Ingolstadt i Vest-Tyskland. Produksjonen av DKW-motorsykler og biler ble tatt opp i Ingolstadt, en tid også i Düsseldorf. 1958 ble motorsykkelproduksjonen overlatt firmaet Zweirad-Union i Nürnberg. Samme år fikk Daimler-Benz kontroll over Auto Union, men 1964 ble Volkswagen AG største eier, fra 1966 eneeier. Auto Union ble brukt som merkenavn for modellen DKW 1000 (produsert 1958–62).

1965 ble den forhjulsdrevne personbilen Audi lansert, året etter opphørte produksjonen av DKW. 1969 ble Auto Union og NSU sammensluttet til Audi NSU Auto Union AG (fra 1984 Audi AG).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.